Les a nový Trestný zákon č. 300/2005 Z.z.
Najvýznamnejšou pozitívnou zmenou je však vznik novej
skutkovej podstaty, ktorá je v rámci Trestného zákona systematicky
zaradená do samostatnej skupiny trestných činov proti životnému
prostrediu (6. hlava, II diel osobitnej časti Trestného zákona). Pre jej
lepší výklad uvádzame jej text v plnom znení :
§ 306 - Porušovanie ochrany stromov a krov
(1)
Kto v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi na úseku
lesného hospodárstva vo väčšom rozsahu poškodí alebo zničí strom alebo
ker, alebo ich vyrúbe, potrestá sa odňatím slobody až na tri roky.
(2) Odňatím slobody na jeden rok až päť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
- v značnom rozsahu, alebo
- hoci bol za taký čin v predchádzajúcich dvadsiatich štyroch mesiacoch odsúdený alebo bol za obdobný čin v predchádzajúcich dvadsiatich štyroch mesiacoch postihnutý.
- ako člen nebezpečného zoskupenia, alebo
- vo veľkom rozsahu.
Pre aplikáciu tejto skutkovej podstaty je potrebné uviesť aj výklad konkrétnych pojmov, ktoré umožnia kvalifikovať konkrétne konania tak, aby bolo zrejmé, či došlo k naplneniu znakov tejto skutkovej podstaty a teda, či došlo k spáchaniu trestného činu.
Pre lepšie pochopenie pojmov v
zátvorkách uvádzame ustanovenia právnych predpisov, ktoré jednotlivé pojmy
presne vymedzujú a vysvetľujú.
Objektom tohto trestného činu je
záujem na ochrane lesa, ako jednej zo základných zložiek životného
prostredia, ktorá je nezastupiteľným zdrojom kyslíka a nositeľom ďalších
dôležitých mimoprodukčných a produkčných funkcií (napr. zachytávanie
dažďovej vody, biotop rastlín a živočíchov, produkcia drevnej hmoty
atď.).
Predmetom ochrany sú stromy a kry rastúce na lesných pozemkoch.
Ide o trestný čin, ktorý je dokonaný až spôsobením škodlivého následku.
Z hľadiska naplnenia subjektívnej stránky trestného činu sa vyžaduje úmyselné zavinenie (pozri § 15 Trestného zákona). Zjednodušene to znamená, že páchateľ chcel konať v rozpore s predpismi na úseku lesného hospodárstva, alebo vedel, t. j. bol uzrozumený s tým, že jeho konanie je v rozpore s týmito predpismi.
Z hľadiska naplnenia objektívnej stránky trestného činu sa vyžaduje
konanie v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi na úseku
lesného hospodárstva (napr. zák. č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení
neskorších predpisov a pod.), ktorým páchateľ vo väčšom rozsahu poškodí
alebo zničí strom alebo ker alebo ich vyrúbe. Znamená to, že konaním
páchateľa musia byť splnené obidve podmienky súčasne, t. j. protiprávne
konanie a následok v stanovenom rozsahu.
Väčší rozsah je
definovaný v § 125 Trestného zákona a aktuálne predstavuje sumu 80.000,-
Sk. Táto suma vyčísľujúca nepriaznivý následok vzniknutý konaním
páchateľa je pomyselnou deliacou čiarou medzi trestným činom a
priestupkom.
Osobitný prípad však môže nastať vtedy, ak bol zistený nižší rozsah činu (t.j. menej ako 80.000,- Sk), pričom v závislosti na okolnostiach môže byť takéto konanie posúdené ako pokus trestného činu. Toto sa týka prípadov, v ktorých reálne hrozil podstatne vyšší rozsah činu ako bol skutočne zistený. Môže ísť napríklad o situáciu, keď sa podarí páchateľa pristihnúť pri čine a zabrániť mu tak v ťažbe plánovaného množstva dreva, ale aj o prípad, kedy iná skutočnosť zabráni páchateľovi dokončiť plánovaný zámer (napr. pokazená motorová píla a pod.).
V menej závažných prípadoch bude možné skutok kvalifikovať ako
priestupok podľa všeobecne záväzných právnych predpisov na úseku
lesného hospodárstva (pozri § 63 zák. č. 326/2005 Z. z. o lesoch).
Osobitné
vysvetlenie si vyžaduje samotné vyčísľovanie nepriaznivého následku,
ktorý vznikne konaním páchateľa. V minulosti sa tento nepriaznivý
následok vyčísľoval iba ako materiálna škoda, ktorá vznikla majiteľovi
alebo užívateľovi lesa vo vzťahu k metrickému objemu drevnej hmoty. Nové
znenie Trestného zákona však umožňuje postihovať protiprávne konanie
páchateľa komplexnejšie s ohľadom na všetky negatívne aspekty
nelegálneho výrubu stromov v lese.
V ustanovení §
124 ods.3 Trestného zákona sa uvádza, že „Pri trestných činoch proti
životnému prostrediu (sem patrí aj § 306 Trestného zákona) sa škodou
rozumie súhrn ekologickej ujmy a majetkovej škody, pričom majetková
škoda v sebe zahrnuje aj náklady na uvedenie životného prostredia do
predošlého stavu“.
Ekologická ujma podľa § 10 zák.
č.17/1992 Zb. o životnom prostredí „je strata alebo oslabenie
prirodzených funkcií ekosystémov vznikajúca poškodením ich zložiek alebo
narušením vnútorných väzieb a procesov v dôsledku ľudskej činnosti“.
Podľa § 27 ods.1 zák. č.17/1992 Zb. o životnom prostredí „Každý, kto poškodzovaním životného prostredia alebo iným protiprávnym konaním spôsobil ekologickú ujmu, je povinný obnoviť prirodzené funkcie narušeného ekosystému alebo jeho časti. Ak to nie je možné alebo z vážnych dôvodov účelné, je povinný ekologickú ujmu nahradiť iným spôsobom (náhradné plnenie); ak to nie je možné, je povinný nahradiť túto ujmu v peniazoch. Súbeh týchto náhrad sa nevylučuje“.
Oprávneným zo spôsobenej ekologickej ujmy je štát (pozri § 27 ods.3 zák. č.17/1992 Zb. o životnom prostredí).
Majetkovou
škodou sa rozumie ujma na majetku, alebo reálny úbytok na majetku,
alebo na právach poškodeného alebo jeho iná ujma, ktorá je v príčinnej
súvislosti s trestným činom, ako aj získanie prospechu v príčinnej
súvislosti s trestným činom a tiež ujma na zisku, na ktorý by poškodený
inak vzhľadom na okolnosti a svoje pomery mal nárok, alebo ktorý by
mohol odôvodnene dosiahnuť (pozri § 124 Trestného zákona).
Pri
určení výšky škody sa vo všeobecnosti vychádza z ceny, za ktorú sa vec,
ktorá bola predmetom útoku (drevo, sadenice stromov a pod.), v čase a v
mieste činu obvykle predáva. Ak výšku škody nemožno takto zistiť,
vychádza sa z účelne vynaložených nákladov na obstaranie rovnakej alebo
obdobnej veci, alebo na uvedenie veci do predošlého stavu (pozri § 126
ods.1 Trestného zákona).
V súvislosti s vyčíslením ujmy na
životnom prostredí (ekologická ujma) Trestný zákon v § 126 odsek 2
stanovuje, že pri určení ujmy alebo výšky škody sa vychádza aj z hodnoty
veci určenej zákonom alebo iným všeobecne záväzným právnym predpisom
vydaným na základe zákona.
V prípade stromov, resp.
drevín je potrebné vychádzať zo všeobecne záväzného právneho predpisu
upravujúceho spoločenskú hodnotu drevín (pozri § 95 zák. č. 543/2002 Z.
z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, § 36 a
prílohu č. 33, 34 a 35 vyhlášky MŽP č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva
zák. č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších
predpisov).
Vyššie uvedené skutočnosti teda znamenajú, že
poškodeným v trestnom konaní bude vo vzťahu k majetkovej ujme majiteľ,
prípadne užívateľ lesa a vo vzťahu k ekologickej ujme bude vykonávať
oprávnenia poškodeného štát. Toto postavenie štátu v praxi znamená, že
záujmy štátu budú zastupovať orgány tvorby a ochrany životného
prostredia, ktorými sú v rámci zákonom zverenej pôsobnosti Ministerstvo
životného prostredia SR, Slovenská inšpekcia životného prostredia,
krajské a obvodné úrady životného prostredia, obce a mestá (pozri § 1
zák. č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné
prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov).
Tieto orgány sú navyše odborne spôsobilé vyhodnotiť
závažnosť protiprávneho konania páchateľa z hľadiska nepriaznivého
následku pre životné prostredie v dotknutej lokalite, pričom dokážu
vyhodnotiť aj to, aké opatrenia na nápravu spôsobeného negatívneho
následku, prípadne aké kompenzačné opatrenia, je primerané vyžadovať od
páchateľa v konkrétnom prípade. Túto požiadavku zástupcovia uvedených
orgánov môžu legitímne uplatniť v rámci oprávnení poškodeného v trestnom
konaní, napr. pri podmienečnom zastavení trestného stíhania, uzavretí
zmieru, či v rámci konania dohode o vine a treste. V opačnom prípade by
náprava vzniknutej ekologickej ujmy zrejme nebola zabezpečená v
primeranej kvalite a čase a navyše by bola významne sťažená aj možnosť
použitia spomínaných spôsobov skráteného trestného konania pri tomto
trestných činoch proti životnému prostrediu.
Ostatné kvalifikačné
znaky vyššie uvedeného trestného činu nepovažujeme za potrebné bližšie
vysvetľovať, nakoľko ide o odborne náročné pojmy, ktoré bude aj tak v
praxi posudzovať orgán činný v trestnom konaní (prokurátor alebo
policajt).
Samostatnú kapitolu v oblasti protiprávnych konaní
predstavujú možné súbehy vyššie uvedeného trestného činu s iným
skutkovými podstatami (napr. s trestným činom krádeže podľa § 212 ods.2
písm.d/ Trestného zákona), avšak táto problematika je natoľko rozsiahla,
že by si vyžadovala samostatný príspevok.
Autori príspevku: Ing. Mário Kern a Peter Sepeši
V
prípade potreby možno konzultovať konkrétne prípady so špecialistami
oddelenia ekonomickej a environmentálnej kriminality odboru ekonomickej
kriminality úradu justičnej a kriminálnej polície Prezídia Policajného
zboru, Bratislava ul. Račianska č.45, tel. 0961050156, 0905265302, mail – kern@minv.sk.
