Prekladač / Translator
  • enfrplitdehurusk
    Nástroj na preklad stránky do iného jazyka pomocou aplikácie Google Translator
    

Novela Trestného zákona a Trestného poriadku je v legislatívnom procese NEPREČÍTANÉ 

     
    Článok bol nastavený ako .
    28.05.2014najpravo.sk (Spracoval: Bc. Lukáš Pitek )
    PencilPridaj
    Pre využívanie tejto funkcie musíte byť prihlásený.
    PencilPošli PencilTlač

    Návrh noviel je iniciatívnej povahy a bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2012 – 2016. Materiál je výsledkom činnosti Pracovných skupín ministerstva spravodlivosti pre trestné právo hmotné a procesné tvorených zástupcami súdnictva, prokuratúry, polície a akademickej obce. 

    Návrh zákona obsahuje návrhy uvedených pracovných skupín ministerstva spravodlivosti so zameraním na riešenie identifikovaných nedostatkov platnej právnej úpravy v rámci aplikačnej praxe. Realizácia programového vyhlásenia vlády SR je v prekladanom materiály dotknutá v časti týkajúcej sa navrhnutia riešení na odstránení pretrvávajúcich aplikačných nedostatkov Trestného zákona a Trestného poriadku, obmedzenie obštrukcií zo strany obvinených, zlepšenia situácie v oblasti väzenstva, zabezpečenie plynulosti a dôstojnosti súdneho konania a eliminovaní prieťahov v súdnych konaniach. 

    Trestný zákon by sa podľa návrhu novely mal novelizovať celkovo v 84 bodoch a Trestný poriadok až v rekordných 156 bodoch, čo už určite možno nazvať, samozrejme nielen s ohľadom na kvantitu navrhovaných zmien, ale aj s ohľadom na obsahové zmeny, zásadnou novelizáciou. Zatiaľ sa navrhuje účinnosť zmien od 1. januára 2015. Materiál je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní až do 11. júna 2014.

    Trestný zákon (zákon č. 300/2005 Z.z.): 

    Účelom návrhu zákona v čl. I (návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov) je korigovať nastavenie zásad pre ukladanie sankcii, ktoré vedú k neprimerane prísnym trestom prostredníctvom aplikácie asperačnej zásady a zásady trikrát a dosť. Súčasne sa navrhuje upraviť možnosť preradenia vybranej kategórie odsúdených z výkonu trestu odňatia slobody do domáceho väzenia čím sa nepriamo rieši aj problematika každoročného nárastu osôb vo výkone trestu odňatia slobody od roku 2006 a s tým spojeným preplnením ústavov na výkon trestu odňatia slobody.

    Z hľadiska bližšieho vymedzenia právnej regulácie možno zhrnúť predmet právnej úpravy tak, že návrhom zákona sú dotknuté najmä tieto inštitúty:

    • zavedenie tripartície trestných činov na prečiny, zločiny a obzvlášť závažné zločiny,
    • posun spodnej hranice trestu odňatia slobody pri obzvlášť závažných zločinoch z desať rokov na dvanásť rokov,
    • úprava aplikácie asperačnej zásady – uplatní sa len vo vzťahu k dvom a viacerým zločinom, resp. obzvlášť závažným zločinom,
    • zmena aplikácie zásady trikrát a dosť – obmedzenie aplikácie zásady trikrát a dosť na najzávažnejšie formy páchania trestnej činnosti,
    • zavedenie možnosti preradenia vybranej kategórie odsúdených z výkonu trestu odňatia slobody do domáceho väzenia,
    • zavedenie nového trestného činu ublíženia na zdraví spáchaného prostredníctvom zvieraťa,
    • úprava definície trestného činu krádeže,
    • úprava definície trestného činu porušovania autorského práva v reakcii na aktuálnu rozhodovaciu činnosť Súdneho dvora Európskej únie,
    • úprava definície trestných činov proti životnému prostrediu v zmysle požiadaviek Európskej komisie,
    • úprava definícií daňových trestných činov s cieľom zabezpečenia majetkových nárokov štátu v trestnom konaní.

    Trestný poriadok (zákon č. 301/2005 Z.z.):

    Účelom návrhu zákona v čl. II (návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov) je vytvoriť legislatívne podmienky pre realizáciu programového vyhlásenia vlády SR so zameraním najmä na zrýchlenie trestného konania, elimináciu možnosti obštrukčného správania zo strany obvinených a navrhnutia riešení na odstránení pretrvávajúcich aplikačných nedostatkov Trestného poriadku.

    Z hľadiska bližšieho vymedzenia právnej regulácie možno zhrnúť predmet právnej úpravy tak, že návrhom zákona sú dotknuté najmä tieto inštitúty:

    • riešenie obmedzenia možných obštrukcií pri odňatí a prikázaní veci,
    • zavedenie procesného postavenia podozrivého,
    • zavedenie zásady primeranosti a zdržanlivosti pri nasadení informačno-technických prostriedkov,
    • posilnenie princípu oddeleného prieskumu výrokov pri odvolaní,
    • posilnenie kontradiktórnosti súdneho konania,
    • spresnenie zákonných podmienok pre čítanie zápisnice o výpovedi svedka na hlavnom pojednávaní,
    • spresnenie zákonných podmienok pre možnosť vykonať hlavné pojednávanie bez prítomnosti obvineného,
    • v súlade s aplikačnou praxou sa odstraňujú obsahové nedostatky doterajšej úpravy a spresňujú sa zákonné podmienky odvolacieho konania – obmedzenie revízneho princípu vo vzťahu k napadnutým výrokom,
    • rozšírenie pôsobnosti samosudcu na trestné konania o prečinoch a všetkých zločinoch,
    • v súlade s aplikačnou praxou a judikatúrou sa odstraňujú obsahové nedostatky, doterajšej úpravy a spresňujú sa zákonné podmienky dovolacieho konania,
    • riešenie procesných otázok v súvislosti s väzbou pri obnove konania.

    Zdroj: najpravo.sk
    Komentáre
    Buďte prvý/á, kto napíše svoj komentár…
    Komentáre sú dočasne prístupné len pre registrovaných používateľov. V prípade, ak máte záujem pridať komentár k článku, prihláste sa (zeregistrujte sa).
    Prihlásenie
    Pre pridanie komentáru sa musíte prihlásiť…
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený

    Online prenos

    Udalosti a podujatia

    • Žiadne udalosti
    MailPošlite svoj príspevok

    Zaslanie odborného príspevku na zverejnenie na portáli UčPS

    Podmienky zverejnenia