V prvej polovici tohto kalendárneho roka prijali európske normotvorné orgány dve nové spotrebiteľské smernice – jedna z nich sa týka zmlúv o poskytovaní digitálneho obsahu a digitálnych služieb a druhá zmlúv o predaji tovaru. Na transpozíciu smerníc majú členské štáty Európskej únie dva roky. Príspevok pojednáva o podstate a cieľoch oboch smerníc, ako aj o tom, aký dopad budú mať na doterajšiu slovenskú úpravu právnej ochrany spotrebiteľa.
Profilovanie a automatizované rozhodovanie sa používa v rastúcom počte sektorov, súkromných aj verejných. Bankovníctvo a financie, zdravotná starostlivosť, zdaňovanie, poistenie, marketing a reklama sú len niekoľkými príkladmi oblastí, v ktorých sa profilovanie vykonáva pravidelnejšie na podporu rozhodovania. Technologický progres, vývoj umelej inteligencie a strojového učenia značne uľahčujú vytváranie profilov a prijímanie automatizovaných rozhodnutí s potenciálom výrazne ovplyvniť práva a povinnosti dotknutých osôb. Ľahko dostupné osobné údaje na internete a zo zariadení internetu vecí, schopnosť nájsť prepojenia medzi nimi a vytvárať korelácie dokáže umožniť analýzu a predvídanie určitých aspektov osobnosti jednotlivca alebo jeho správania. Síce profilovanie a automatizované rozhodovanie majú veľa komerčných využití, nesmieme zabudnúť na riziká spojené s nimi. Na jednej strane môžu byť prospešné pre vzdelávanie, dopravu, zdravotnú starostlivosť, na lepšie segmentovanie trhov a prispôsobenie služieb a výrobkov tak, aby boli v súlade s individuálnymi potrebami. Na druhej strane však automatizované rozhodovanie a profilovanie môže zachovávať už existujúce stereotypy a ďalšie formy sociálnej segregácie, môže ohroziť slobodu dotknutej osoby na výber určitých produktov alebo služieb, v krajných prípadoch dokonca môže viesť k neodôvodnenej diskriminácii. Automatizované rozhodovanie a profilovanie tak predstavujú značné riziká a môžu ohrozovať práva jednotlivcov, ktoré si vyžadujú primerané záruky.
Prinášame praktickú pomôcku pre tých, ktorí sa budú v budúcnosti snažiť zachrániť existujúci klub a nadviazať na jeho predchádzajúcu činnosť v situácii, keď s predchádzajúcim vedením je komunikácia kompliková, alebo až nemožná.
Zaslanie odborného príspevku na zverejnenie na portáli UčPS