Tématická oblasť: Správa na úseku justície
Pridaj medzi moje oblastiPlatnosť závetu pozostávajúceho z viacerých pevne nespojených listov
Uznesením zo dňa 28. júla 2010, sp. zn. 4 Cdo 93/2009, Najvyšší súd Slovenskej republiky zrušil rozsudok Krajského súdu v Trnave, ktorý ako odvolací súd posudzoval platnosť závetu pozostávajúce z dvoch listín spojených spinkami, ako aj platnosť listiny o vydedení.
Pri posudzovaní právnych následkov spojenia viacerých listov závetu, ktoré neboli pevne spojené, aplikoval historický výklad porovnávajúci rozdielnosť právnych úprav v období právneho dualizmu súkromného práva, existujúceho v bývalej Československej republike do 31. decembra 1950.
Zákon č. 154/2001 Z.z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení zákona č. 220/2011 Z.z. (úplne znenie s označením ustanovení, ktorým ústavný súd pozastavil účinnosť)
Ústavný súd pozastavil účinnosť týchto ustanovení novely zákona o prokuratúre a ďalších zákonov
Čítajte viac...Ústavný súd pozastavil účinnosť niektorých ustanovení novely zákona o prokuratúre
Ústavný súd Slovenskej republiky pod vedením predsedníčky Ivetty Macejkovej na neverejnom zasadnutí pléna 28. septembra 2011 rozhodol vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 105/2011 o návrhu prvého námestníka generálneho prokurátora Slovenskej republiky na začatie konania o súlade niektorých ustanovení zákona č. 220/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre.
Ústavný súd pozastavil tiež účinnosť viacerých ustanovení zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov, zákona č. 548/2001 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 400/ 2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona o sudcoch a prísediacich
Návrh zákona vypracovalo MS SR.
Účelom návrhu je vytvoriť legislatívne podmienky pre zlepšenie reálneho fungovania inštitútu hodnotenia sudcov a disciplinárneho konania sudcov. Návrh zákona súčasne zavádza do systému volieb členov Súdnej rady SR sudcami regionálny (územný) princíp.
Návrh zákona v naznačených oblastiach reaguje na niektoré požiadavky aplikačnej praxe a precizuje platnú právnu úpravu tak, aby nedochádzalo k výkladovým rozdielnostiam, ktoré sťažujú dosiahnutie jej účelu.
Prokuratúra Slovenskej republiky - minulosť? prítomnosť? … budúcnosť!
List prvého námestníka generálneho prokurátora poslancom Národnej rady SR
Prvý námestník generálneho prokurátora, ktorý v súčasnosti vykonáva funkciu generálneho prokurátora, dňa 21. marca 2011 adresoval list poslancom Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý sa týka prerokovania vládneho návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre a niektoré ďalšie zákony.
So súhlasom prvého námestníka generálneho prokurátora Učená právnická spoločnosť publikuje znenie listu, ktorému predchádza priebeh prípravy a legislatívne prerokovanie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre a ďalšie zákony.
Zmeny súdnictva nielen pre sudcov
Zákon o sudcoch a prísediacich sa týka najmä sudcov, avšak sudcovia rozhodujú v súdnych sporoch a účastníkmi súdnych sporov sú sporové strany, ktorou sa môže stať ktokoľvek, a teda – novela sa môže týkať každého z nás.
Čo prinesie verejnosti novela zákona o sudcoch a prísediacich, účinná od 1. mája 2011?
Zmeny v tzv. sudcovských kódexoch (zákon o sudcoch a prísediacich a zákon o Súdnej rade) majú priniesť otvorenie justície verejnej kontrole.
Správne súdnictvo a kam s dozorom prokuratúry
Nanajvýš aktuálnou témou v súčasnosti je i problematika reformy prokuratúry, ktorá sa má podľa zámeru uskutočniť tak po organizačnej ako i štrukturálnej stránke.
V debate, ktorá sa okolo tejto problematiky rozprúdila sa vyskytujú i názory, ktoré volajú po reforme pôsobností prokuratúry v oblasti netrestnej a to, napr. nahradením prokurátorského dozoru správnym súdnictvom.
Autor sa preto v úvode príspevku zaoberá niektorými historickými súvislosťami medzi správnym súdnictvom a dozorom prokuratúry, medzinárodnými aspektmi pôsobnosti prokuratúry z hľadiska netrestného a spoločnými črtami a odlišnosťami medzi správnym súdnictvom a dozorom prokuratúry, na základe čoho načrtáva svoj názor na súčasné i budúce riešenie tohto problému.
Zásadné pripomienky k vládnemu návrhu novely zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre a ďalších desiatich zákonov
Dňa 4.3.2011 bol doručený do Národnej rady SR vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalších 10 zákonov).
V medzirezortnom pripomienkovom konaní bolo vznesených 332 pripomienok z toho 52 pripomienok zásadnej povahy.
Zásadné pripomienky proti návrhu vzniesli okrem Generálnej prokuratúry SR aj Slovenská informačná služba, Ministerstvo obrany SR, Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo financií SR, Národný bezpečnostný úrad, Slovenská advokátska komora, Konfederácia odborových zväzov SR, Najvyšší súd SS, Krajský súd v Košiciach. Do Národnej rady SR bol návrh zákona doručený napriek zásadným pripomienkam.
Detaily návrhu zákona a ďalší priebeh legislatívneho procesu je možné sledovať na stránke Národnej rady SR - detaily návrhu zákona.
Prezident SR vrátil Národnej rade SR novelu zákona o sudcoch
Zákon z 11. februára 2011, ktorým sa mení zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov