Prekladač / Translator
  • enfrplitdehurusk
    Nástroj na preklad stránky do iného jazyka pomocou aplikácie Google Translator
    

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce NEPREČÍTANÉ 

     
    Článok bol nastavený ako .
    12.11.2010Spracoval: Ondrej Vaňovič
    PencilPridaj
    Pre využívanie tejto funkcie musíte byť prihlásený.
    PencilPošli PencilTlač

    Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení sa predkladá na základe povinnosti Slovenskej republiky vo vzťahu k transpozícii právnych predpisov Európskej únie ako aj na základe odôvodneného stanoviska Európskej komisie 2006/2528 K(2010) 3367 určeného Slovenskej republike podľa článku 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie z dôvodu netransponovania článku 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/73/ES z 23. septembra 2002, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 76/207/EHS o vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami, pokiaľ ide o prístup k zamestnaniu, odbornej príprave a postupu v zamestnaní a o pracovné podmienky (mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv.4) (od 15. augusta 2009 smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES o vykonaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania) do vnútroštátneho práva, ktoré bolo dňa 3.6.2010 doručené Slovenskej republike.

    Návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky transponujú ustanovenia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/38/ES zo 6. mája 2009 o zriaďovaní európskej zamestnaneckej rady alebo postupu v podnikoch s významom na úrovni Spoločenstva a v skupinách podnikov s významom na úrovni Spoločenstva na účely informovania zamestnancov a porady s nimi (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 122, 16.5.2009) a smernice Rady 2010/18/EÚ z 8. marca 2010, ktorou sa vykonáva revidovaná Rámcová dohoda o rodičovskej dovolenke uzavretá medzi BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP a ETUC a zrušuje smernica 96/34/ES (Ú. v. EÚ L 68, 18.3.2010).

    Cieľom navrhovanej úpravy je:

    zjednodušiť a upraviť zriadenie, zloženie a činnosť európskych zamestnaneckých rád v zmysle novej smernice 2009/38/ES,

    upraviť v zmysle čl. 5 ods. 1 a 2 smernice 2010/18/EÚ podmienky pri návrate zamestnankyne a zamestnanca po rodičovskej dovolenke a oznamovaciu povinnosť ženy a muža v prípade, ak chcú nastúpiť na materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku (v zmysle čl. 3 ods. 2 smernice 2010/18/EÚ).

    Na základe odôvodneného stanoviska Európskej komisie 2006/2528 K(2010) 3367 sa návrhom zákona súčasne zosúlaďujú ustanovenia Zákonníka práce s článkom 1, 2 ods. 6 a 7, 3 ods. 1 písm. a) smernice 2002/73/ES, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 76/207/EHS o vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami, pokiaľ ide o prístup k zamestnaniu, odbornej príprave a postupu v zamestnaní a o pracovné podmienky (od 15. augusta 2009 články 1, 14, 15 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES o vykonaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania), ako aj s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie (napr. C-184/83, C-342/01, C-294/04, C-559/07).

    Navrhuje sa:

    v súlade s požiadavkou Európskej komisie upraviť Zákonník práce tak, aby sa zosúladila zásada rovnakého zaobchádzania a prípustné rozdielne zaobchádzanie podľa Zákonníka práce s právom Európskej únie a s antidiskriminačným zákonom,

    v súlade s požiadavkou Európskej komisie vo vzťahu k čl. 2 ods. 7 citovanej smernice (od 15. augusta 2009 článok 15 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES o vykonaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania) doplniť ďalšie dve oprávnenia, ktoré v zmysle citovanej smernice prináležia žene (a podľa právnej úpravy Slovenskej republiky budú prináležať aj mužovi) po návrate z jej materskej dovolenky (a mužovi po návrate z rodičovskej dovolenky podľa § 166 ods. 1 Zákonníka práce),

    v súlade s požiadavkou Európskej komisie, právom Európskej únie a ustálenou judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie ustanoviť, že osobitná ochrana sa nevzťahuje na materstvo ako celok (ochrana „materského poslania“), pretože podľa odôvodneného stanoviska Európskej komisie osobitné práva vzťahujúce sa na ženy po období presahujúcom obdobie bezprostredne po narodení dieťaťa sú neodôvodnené. Ochrana tehotnej ženy alebo matky vo vzťahu k inej žene, ktorá nie je matkou, je považovaná za žiaducu len vtedy, ak ide o ochranu z dôvodu ochrany biologického stavu ženy v čase tehotenstva a po pôrode a o ochranu osobitného vzťahu medzi ňou a jej dieťaťom v období po narodení dieťaťa.

    V súvislosti s transpozíciou smernice 2002/73/ES, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 76/207/EHS o vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami, pokiaľ ide o prístup k zamestnaniu, odbornej príprave a postupu v zamestnaní a o pracovné podmienky (od 15. augusta 2009 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES o vykonaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania) sa článkami navrhuje novelizovať aj zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov, zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov, zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 151/2010 Z. z.

    Návrh zákona bol od 16. septembra do 6. októbra 2010 predmetom medzirezortného pripomienkového konania. Návrh zákona bol zaslaný prostredníctvom Portálu právnych predpisov povinne pripomienkujúcim subjektom a ostatným subjektom, ktorých sa problematika návrhu zákona týka, spolu 56 pripomienkujúcim subjektom. Výsledky pripomienkového konania sú uvedené vo vyhodnotení pripomienkového konania.

    Komentáre
    Buďte prvý/á, kto napíše svoj komentár…
    Komentáre sú dočasne prístupné len pre registrovaných používateľov. V prípade, ak máte záujem pridať komentár k článku, prihláste sa (zeregistrujte sa).
    Prihlásenie
    Pre pridanie komentáru sa musíte prihlásiť…
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený

    Online prenos

    Udalosti a podujatia

    • Žiadne udalosti