Závery Rady o športovej diplomacii (2016/C 467/04)
Rada Európskej únie vo svojich záveroch skonštatovala, že športová diplomacia je prostriedok, ktorý pozitívne ovplyvňuje diplomatické, medzikultúrne, spoločenské, hospodárske a politické vzťahy. Je neoddeliteľnou súčasťou verejnej diplomacie a napomáha rozširovaniu a posilňovaniu kontaktov medzi EÚ a tretími krajinami. Diplomacia v oblasti športu by sa mala zamerať na spoluprácu a podporu politík, projektov a programov, ktorých cieľom je presadzovanie pozitívnych športových hodnôt a touto cestou tak priamo prispievať k rozvoju politickej, sociálnej a hospodárskej spolupráce. Športové hodnoty ako napríklad fair play, rovnosť, rešpektovanie rozmanitosti, integrita, disciplína, excelentnosť, priateľstvo, tolerancia a vzájomné porozumenie totiž spájajú rôzne spektrum ľudí a krajín.
Športová diplomacia by tak mala využívať univerzálnosť športu ako prostriedku na prekonanie jazykových, spoločensko-kultúrnych a náboženských rozdielov. Dôvodom je jeho veľký potenciál podporovať multikultúrny dialóg a prispievať k rozvoju a mieru. Treba však povedať, že Rada vyzýva k spolupráci nielen na úrovni štátov, ale aj na úrovni jednotlivých národných športových hnutí, ktorých podstatný význam nemožno opomínať. Rada tiež vo svojich záveroch zdôraznila, že športové podujatia a ľudia venujúci sa športu významne prispievajú k rozvoju športovej diplomacie, pretože môžu u zahraničnej verejnosti a organizácií vytvárať pozitívny obraz a formovať ich vnímanie iných krajín.
V uvedenom kontexte tak šport (ako významná platforma na budovanie vzťahov) môže prispievať k posilňovaniu a dopĺňaniu národnej diplomacie a diplomacie EÚ.
Rada Európskej únie ku koncu svojho dokumentu Závery Rady o športovej diplomacii vyzýva členské štáty EÚ a Komisiu, aby:
- zvyšovali povedomie v rámci členských štátov, ako aj v Európskej komisii a Európskej službe pre vonkajšiu činnosť (ESVČ) (vrátane delegácií EÚ), pokiaľ ide o potenciál športu prispievať k verejnej diplomacii;
- podporovali spoluprácu medzi verejnými orgánmi a športovými hnutiami s cieľom využiť potenciál športu v oblasti zahraničnej politiky;
- posilňovali vzťahy s príslušnými športovými organizáciami a medzinárodnými vládnymi organizáciami, ako aj s inými zainteresovanými stranami prostredníctvom štruktúrovaného dialógu EÚ o športe v rámci zasadnutí Rady a v rámci fóra EÚ pre šport a iných štruktúr;
- lepšie využívali potenciál športu aj prostredníctvom vzdelávania a zapojenia známych športovcov ako poslov s cieľom presadzovať pozitívne športové a európske hodnoty;
- podporovali významné športové podujatia ako dôležitý aspekt medzikultúrnej, spoločenskej a hospodárskej diplomacie EÚ v prípadoch, keď môžu byť prínosom pre hospodárske ciele EÚ v oblasti rastu, zamestnanosti a konkurencieschopnosti;
- zabezpečili, aby športová diplomacia ostala súčasťou politickej agendy EÚ;
- preskúmali možnosť využívať sieť vyslancov Európskeho týždňa športu na presadzovanie pozitívnych športových a európskych hodnôt s cieľom zvýšiť atraktívnosť, uznanie a viditeľnosť EÚ v tretích krajinách;
- podporovali činnosti, ako sú konferencie, semináre, aktivity partnerského učenia alebo neformálne ad hoc skupiny, ktoré by mohli prispievať k príprave strategického prístupu k športovej diplomacii v rámci EÚ, a zúčastňovali sa na takýchto činnostiach.
Osobitne bola vyzvaná Komisia, aby:
- zabezpečila, aby sa šport, a jeho možný príspevok k dosiahnutiu ambícií vonkajších vzťahov EÚ, zohľadnil v dohodách s tretími krajinami, a to aj v rámci dohôd o pristúpení, pridružení, spolupráci a európskom susedstve;
- zbierala a šírila empirické dôkazy o účinnosti športu ako prostriedku na presadzovanie hodnôt, dialógu medzi kultúrami, rozvoja a mieru;
- usporiadala konferenciu na vysokej úrovni s cieľom prerokovať možnosti spolupráce v oblasti športovej diplomacie, a to aj na tému prípadného zriadenia platformy alebo siete na zlepšenie poznatkov v oblasti športovej diplomacie, najmä prostredníctvom zhromažďovania a výmeny najlepších postupov týkajúcich sa úlohy športovej diplomacie v spoločnosti; a preskúmala možnosť prípravy vzdelávacích usmernení alebo modulov pre verejné orgány a príslušné zainteresované strany zapojené do problematiky športovej diplomacie;
- preskúmala možnosti financovania činností súvisiacich so športom z programov financovania vonkajších vzťahov EÚ a zvážila podporu projektov súvisiacich so športovou diplomaciou so zapojením partnerov z tretích krajín prostredníctvom programov EÚ na financovanie v oblasti vonkajších vzťahov EÚ, ako aj prostredníctvom programu Erasmus+;
- zvážila zapojenie tretích krajín do Európskeho týždňa športu.
Viac informácii k danej problematike možno nájsť v týchto dokumentoch:
- Zmluva o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), predovšetkým článok 165 ods. 3, podľa ktorého Únia a členské štáty podporujú v oblasti vzdelávania a športu spoluprácu s tretími krajinami a s príslušnými medzinárodnými organizáciami, najmä s Radou Európy,
- Biela kniha Komisie o športe (2007), v ktorej sa zdôrazňuje, že spoločenská úloha športu má taktiež potenciál posilňovať vonkajšie vzťahy Únie,
- oznámenie Komisie s názvom „Rozvíjanie európskeho rozmeru v športe“, v ktorom sa zdôrazňuje, že prioritou by mala byť spolupráca s tretími krajinami z Európy, najmä kandidátskymi krajinami a potenciálnymi kandidátskymi krajinami, a Radou Európy,
- správa skupiny na vysokej úrovni pre športovú diplomaciu, ktorú zriadila Európska komisia (2016).
Zdroj: EUR-Lex. Závery Rady o športovej diplomacii (2016/C 467/04)