Prinášame Vám úplné znenie Súťažného poriadku SFZ z 30.4.2015 so zapracovaním zmien a doplnkov schválených výkonným výborom SFZ dňa 21.6.2015, 8.3.2016 a 6.6.2016, ktoré nadobudli účinnosť dňom schválenia.
Prinášame Vám úplné znenie Súťažného poriadku SFZ z 30.4.2015 so zapracovaním zmien a doplnkov schválených výkonným výborom SFZ dňa 21.6.2015, 8.3.2016, 6.6.2016, 28.6.2017 a 21.6.2018 ktoré nadobudli účinnosť dňom schválenia.
Autori sa v príspevku zaoberajú problematikou zabezpečenia plnenia povinností členov Slovenského futbalového zväzu vyplývajúcich im z predpisu alebo rozhodnutia orgánu Slovenského futbalového zväzu s akcentom na povinnosť na peňažné plnenie. Plnenie povinností osobami s príslušnosťou k Slovenskému futbalovému zväzu voči nemu ako aj medzi sebou navzájom, je nosným pilierom jeho stability a riadneho fungovania národného športového zväzu ako občianskeho združenia. Príspevok sa na podklade platnej úpravy interných predpisov v rámci Slovenského futbalového zväzu snaží priblížiť činnosť Disciplinárnej komisie Slovenského futbalového zväzu smerujúcu k ochrane integrity športových súťaží organizovaných v rámci SFZ prostriedkami núteného výkonu uloženej povinnosti v prípadoch, kedy táto povinnosť zo strany povinného subjektu nie je riadne a včas splnená.
Prinášame Vám úplné znenie Disciplinárneho poriadku SFZ z 5.11.2013 so zapracovaním zmien a doplnkov schválených výkonným výborom SFZ dňa 11.7.2014 a 30.6.2015, ktoré nadobudli účinnosť dňom schválenia, zmien a doplnkov schválených výkonným výborom SFZ dňa 24.5.2016, ktoré nadobudli účinnosť dňa 15.6.2016 a zmien a dopnkov schválených výkonným výborom SFZ dňa 21.6.2018, ktoré nadobudli účinnosť dňom schválenia.
Príspevok sa zaoberá návrhom na vytvorenie národnej komory pre riešenie sporov v rámci Slovenského futbalového zväzu podľa vzoru National Dispute Resolution Chamber Standard Regulations, ktoré vypracovala FIFA, vytvorenie ktorej by malo zlepšiť vymožiteľnosť práva a najmä pohľadávok po splatnosti.
Príspevok sa zaoberá problémom, ktorý je bohužiaľ stále veľmi aktuálny, a ktorý sa týka potierania násilia či iného protiprávneho konania páchaného divákmi na športových podujatiach. Budeme hodnotiť najmä opatrenia, ktoré by mali pôsobiť preventívne v smere znižovania pravdepodobnosti vzniku násilia medzi divákmi, a ktoré spočívajú vo vyvodzovaní zodpovednosti iných osôb za protiprávne konanie divákov na športových podujatiach, alebo v eliminovaní prístupu problémových osôb na športové podujatia. Tieto opatrenia sa budeme snažiť preskúmať i z hľadiska ich súladu s kogentnými normami právneho poriadku, resp. ich súladu s objektívnym právom ako takým.
V dňoch 15.-17.2.2012 sa JUDr. Jozef Čorba, PhD. a Mgr. Tomáš Žiak zúčastnili na workshope UEFA v španielskom Madride v rámci edukačného programu Knowledge & information sharing scenario (KISS), ktorý sa týkal právnych otázok. Z uvedeného dôvodu autori zhrnuli niektoré poznatky z uvedenej pracovnej cesty do tejto správy, ktorá je v záujme rozšírenia cenných poznatkov so súhlasom jej autorov publikovaná aj na portáli UčPS.
Vlastné počiatky európskeho záujmu o šport sú spojené s právne nezáväznými dokumentmi: Adoninovou správou komisie pre Európu občanov z roku 1985, ktorá prvá upozornila na význam športu v EÚ, a ďalšími dvoma správami – Larivovou (1994) a Packovej (1997). Z nich prvá trvala prísne na dodržiavaní práva aj v oblasti športu. Druhá správa už bola formulovaná inak, a dokonca volala po uznaní špecifického charakteru športu a autonómie športového hnutia.
V zmluve z Amsterdamu (1997) sa pritom šport už dostal do príloh, resp. nezáväzných záverečných protokolov: Deklarácia č. 29 výslovne uznala sociálnu hodnotu športu. V roku 1997 (13. júna) zároveň Európsky parlament prijal rezolúciu o úlohe EÚ v oblasti športu.
Globálny rozmach športového stávkovania v posledných rokoch prináša so sebou mnohé sprievodné javy, ktoré sa môžu podpísať na jednej strane na rozvoji športu, avšak na strane druhej môžu niektoré športové odvetvia výrazne poškodiť. Príkladom pozitívneho vplyvu športového stávkovania na šport je jeho možná participácia na príjmoch do štátneho rozpočtu v jednotlivých krajinách, ktoré môžu byť následne použité priamo na rozvoj športu. Naopak, veľkú hrozbu pre základné morálne hodnoty a princípy športu znamená tzv. „match-fixing“ – vedomá manipulácia výsledkov športových stretnutí, či podujatí, ktorej účelom sú práve príjmy zo stávkovania na tieto športové podujatia. Napriek stúpajúcim vplyvom športového stávkovania, nie je štátna a vo väčšine prípadov ani európska, resp. medzinárodná legislatívna úprava pripravená efektívne využiť jeho pozitívny potenciál, ani čeliť jeho globálnych hrozbám.
Rozhodovanie sporov v športe, ktorý disponuje svojou jasnou špecifickosťou si vyžaduje špecifickú úpravu. Otázku, či je správne, aby spory vznikajúce so športových vzťahov prejednávalo a rozhodovalo všeobecné civilné súdnictvo alebo naopak, aby tieto spory prejednával iný špeciálny orgán je potrebné zodpovedať jasným spôsobom. Ak bude odpoveď produkovať jednoznačné závery, je potrebné následne zareagovať aj legislatívnou aktivitou a navrhnúť pozitívnoprávne riešenie celej situácie. Uvedené znamená, že problematika riešenia sporov v športe by mohla byť moderným spôsobom vyriešená legislatívnou aktivitou v prebiehajúcej príprave návrhu Nového zákona o športe. Práve o jej detailoch, o zámeroch či víziách v nadväznosti na problematiku riešenia sporov v športe má snahu pojednávať predkladaný príspevok.
Prinášame Vám úplné znenie Disciplinárneho poriadku SFZ z 5.11.2013 so zapracovaním zmien a doplnkov schválených výkonným výborom SFZ dňa 11.7.2014 a 30.6.2015, ktoré nadobudli účinnosť dňom schválenia a zmien a doplnkov schválených výkonným výborom SFZ dňa 24.5.2016, ktoré nadobudli účinnosť dňa 15.6.2016.