Programové vyhlásenie vlády SR na roky 2020 až 2024 pre oblasť “Šport a mládež”
Znenie schváleného textu programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 až 2024 (93 hlasmi poslancov Národnej rady SR dňa 30.4.2020) je dostupné na stránke Národnej rady SR - TU:
https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&ZakZborID=13&CisObdobia=8&CPT=68
Text schváleného programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 až 2024 pre oblasť „ŠPORT A MLÁDEŽ”:
"Vláda SR považuje šport za fenomén so silným spoločenským a ekonomickým významom. Vníma jeho prínos a významnú úlohu vo fyzickom, zdravotnom, sociálnom aj osobnostnom rozvoji jednotlivca. Okrem profesionálneho športu a jeho roly pri medzinárodnej reprezentácii Slovenska vníma vláda dôležitosť športu najmä pri práci s mládežou. Preto presadí transparentné a korektné financovanie (vrátane auditu) všetkých druhov športu podľa vzorca s transparentným a objektívnym výpočtom na pridelenie financií, aby podporila súťaživé a konkurencieschopné prostredie pre všetky uznané športy. Vláda SR zváži podporu voľnočasových aktivít detí a mládeže formou poukazov.
Vláda SR nastaví pravidlá pre financovanie športu znevýhodnených s ohľadom na jeho špecifiká a sociálny charakter.
Vláda SR presadí výstavbu a obnovu športovísk a športovej infraštruktúry so špecifickým dôrazom na vybavenie a zariadenie škôl a ich školských dvorov tak, aby sa rozvinul koncept otvorených školských dvorov. Stanoví pravidlá na transparentné a efektívne čerpanie prostriedkov, podporí vznik špecializovaných športových tried na základných školách s cieľom rozvíjať mladé športové talenty a spustí dialóg so samosprávami a zriaďovateľmi o možných riešeniach v oblasti systematickej podpory regionálnych športových klubov s cieľom zvýšiť pohybovú aktivitu mládeže. Vláda SR posilní boj proti negatívnym javom v športe (doping, manipulácia športových súťaží, divácke násilie na športových podujatiach), vrátane aplikácie Medzinárodných dohovorov Rady Európy v tejto oblasti."
Tu si môžete pozrieť redakčne upravené programové vyhlásenie vlády SR na roky 2020 až 2024 pre oblasť “Šport a mládež” so zvýraznením dôležitých posolstiev, cieľov a tém, ktoré predznačujú, v ktorých smeroch budú (by mali byť) nasledujúce 4 roky vyvíjané aktívne politiky a opatrenia zo strany štátu.
"Vláda SR považuje šport za fenomén so silným spoločenským a ekonomickým významom.
Vníma jeho prínos a významnú úlohu vo fyzickom, zdravotnom, sociálnom aj osobnostnom rozvoji jednotlivca.
Okrem profesionálneho športu a jeho roly pri medzinárodnej reprezentácii Slovenska vníma vláda dôležitosť športu najmä pri práci s mládežou.
Preto presadí transparentné a korektné financovanie (vrátane auditu) všetkých druhov športu podľa vzorca s transparentným a objektívnym výpočtom na pridelenie financií, aby podporila súťaživé a konkurencieschopné prostredie pre všetky uznané športy.
Vláda SR zváži podporu voľnočasových aktivít detí a mládeže formou poukazov.
Vláda SR nastaví pravidlá pre financovanie športu znevýhodnených s ohľadom na jeho špecifiká a sociálny charakter.
Vláda SR presadí výstavbu a obnovu športovísk a športovej infraštruktúry so špecifickým dôrazom na vybavenie a zariadenie škôl a ich školských dvorov tak, aby sa rozvinul koncept otvorených školských dvorov.
Stanoví pravidlá na transparentné a efektívne čerpanie prostriedkov, podporí vznik špecializovaných športových tried na základných školách s cieľom rozvíjať mladé športové talenty a spustí dialóg so samosprávami a zriaďovateľmi o možných riešeniach v oblasti systematickej podpory regionálnych športových klubov s cieľom zvýšiť pohybovú aktivitu mládeže.
Vláda SR posilní boj proti negatívnym javom v športe (doping, manipulácia športových súťaží, divácke násilie na športových podujatiach), vrátane aplikácie Medzinárodných dohovorov Rady Európy v tejto oblasti."
V nasledujúcej časti si môžete prečítať ďalšie časti programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 až 2024, ktoré sú priamo či nepriamo determinujúce aj pre kvalitu procesov a fungovanie oblasti „Športu a mládeže”.
Jedna z najdôležitejších častí programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 až 2024 aj pre oblasť “Športu a mládeže” je uvedená hneď v jeho úvode na strane 1:
„Počas nášho vládnutia sa zaväzujeme vždy hovoriť pravdu a čestne konať. K verejným financiám a štátnemu majetku budeme pristupovať ako dobrí hospodári a nebudeme tolerovať žiadnu korupciu. Zabezpečíme dôslednú rovnosť pred zákonom a budeme konať tak, aby sme výrazne zvýšili dôveru ľudí v štát a ľudí, ktorí ho reprezentujú. Včasná a kvalitná zdravotná starostlivosť bude základ a výborné vzdelanie cieľ. Vytvoríme atraktívne podnikateľské prostredie s cieľom, aby zamestnanci mali dobrú prácu za férovú mzdu. Chceme Slovensko vnútorne súdržné, silné a sociálne spravodlivé. Osobitnú pozornosť budeme venovať chudobným, chorým a slabším. Výrazne zvýšime potravinovú sebestačnosť Slovenska a nastavíme spravodlivý systém podpory poľnohospodárov. Rovnosť príležitostí bude základným kritériom akejkoľvek súťaže či výberového konania. Zmysluplnou informatizáciou premeníme Slovensko na inteligentnú, inovatívnu a transparentnú krajinu. Efektívnym využívaním fondov EÚ znížime regionálne rozdiely a zvýšime ochranu životného prostredia. Budeme pôsobiť ako spoľahlivý a zodpovedný partner v európskych a medzinárodných vzťahoch.”
- strana 3: (BOJ PROTI KORUPCII, ABY SLOVENSKO BOLO FÉROVÁ A TRANSPARENTNÁ KRAJINA)
- strana 4: (KONTROLA LOBISTOV)
- strana 4: (NEZÁVISLÉ A SILNÉ KONTROLNÉ INŠTITÚCIE)
- strana 4 a 5: (PROFESIONÁLNA A TRANSPARENTNÁ ŠTÁTNA SPRÁVA)
Vláda SR zvýši transparentnosť výberových konaní a zavedie jednotný výberový proces. Vláda SR zavedie jasné pravidlá týkajúce sa integrity a etiky a funkčný mechanizmus na kontrolu a riadenie konfliktu záujmov.
Vláda SR prijme nastavenie dlhodobého strategického plánu ľudských zdrojov v štátnej službe. Zavedie dlhodobé plánovanie výberových konaní a uverejňovanie plánu výberových konaní s niekoľkomesačným predstihom. Na riadenie personálnych procesov by sa mal zriadiť centrálny orgán ľudských zdrojov, ktorý by mal prehľad o štruktúre zamestnancov, krátkodobých aj dlhodobých potrebách v štátnej správe.”
- strana 5: (ODBORNÍCI NAMIESTO „NAŠICH ĽUDÍ“ DO ŠTÁTNYCH PODNIKOV)
- strana 6: (OTVORENÉ A TRANSPARENTNÉ VLÁDNUTIE)
Jedným z kľúčových prvkov lepšej dostupnosti informácií a otvoreného vládnutia je funkčný a efektívny zákon o slobodnom prístupe k informáciám. Vláda SR v súlade s princípmi otvoreného vládnutia presadí novelu zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ktorou rozšíri okruh povinne zverejňovaných informácií a zvýši vymožiteľnosť práva na informácie, pričom sa zaväzuje neznižovať existujúci štandard prístupu k informáciám a nezavádzať nové výnimky obmedzujúce prístup k informáciám. Z aplikačnej praxe vyplýva, že treba opraviť nedostatky súčasného zákona a zásadne rozšíriť povinnosti a prístup k informáciám vo viacerých oblastiach v zmysle zásady „všetko, čo nie je tajné, je verejné“.
Vláda SR zavedie povinné zverejňovanie príloh a dodatkov k povinne zverejňovaným zmluvám.
Vláda SR zavedie zverejňovanie štúdií a analytických materiálov vyhotovených za verejné zdroje v maximálne možnej miere s prihliadnutím na oprávnené záujmy štátu a iných verejných subjektov.
Vláda SR vypustí výnimku zo zverejňovania zmlúv Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS). Praktické skúsenosti a pochybné obchody s pozemkami (napríklad pod bratislavským obchvatom) ukázali, že je verejným záujmom, aby NDS zverejňovala zmluvy týkajúce sa vysporiadania vlastníctva nehnuteľností.
Vláda SR zavedie povinné zverejňovanie informácií o osobách, ktoré sa uchádzajú o verejnú funkciu, aj o úspešných kandidátoch na verejnú funkciu bezprostredne po ich nástupe do funkcie. Cieľom je včas odhaliť hroziaci konflikt záujmov alebo kompetenčnú nevhodnosť daného kandidáta.
Vláda SR navrhne rozšírenie povinností vyplývajúcich zo zákona o slobodnom prístupe k informáciám aj na štátne firmy a dcérske spoločnosti štátnych firiem v druhom a treťom rade, keďže na tieto právnické osoby sa infozákon nevzťahuje, hoci hospodária s verejnými zdrojmi.
Vláda SR sa hlási k dôslednému aplikovaniu princípov otvoreného vládnutia na všetkých úrovniach a vo všetkých orgánoch verejnej moci.
Vláda SR zabezpečí pravidelné informovanie občanov SR prostredníctvom doručovania bezplatných informačných novín do domácností, ktoré budú obsahovať odpočet činnosti jednotlivých ministerstiev.”
- strana 14: (LEGISLATÍVNY PROCES NA VLÁDNEJ ÚROVNI)
- strana 16: (ÚČASŤ VEREJNOSTI NA LEGISLATÍVNOM PROCESE)
V tomto duchu vláda SR v súčinnosti s Národnou radou SR zváži zavedenie možnosti legislatívnej iniciatívy občanov na základe kvalifikovaného návrhu a pri stanovení náležitých podmienok.”
- strana 16 a 17: (ĽUDSKÉ PRÁVA A OBČIANSKA SPOLOČNOSŤ
Vláda SR posilní systémové financovanie mimovládnych organizácií, tak ako ich definuje zákon o registri mimovládnych organizácií, a vyhodnotí možnosti rozšírenia asignácie podielu dane z príjmu. Osobitne bude vláda podporovať organizácie, ktoré sa venujú ochrane a podpore ľudských práv, budovaniu demokratického občianstva, odstraňovaniu všetkých foriem diskriminácie, odhaľovaniu korupcie; organizácie zamerané na kontrolu efektivity verejných financií a verejných obstarávaní, prácu so znevýhodnenými a slabšími sociálnymi skupinami, ako aj s obeťami trestných činov domáceho a sexuálneho násilia a násilia páchaného na ženách, boj proti konšpiráciám a prevenciu extrémizmu; ako aj organizácie, ktoré sa venujú ochrane pred závislosťami a ich prevencii.”
- strana 23 a 24: (POLICAJNÝ ZBOR)
S cieľom predchádzať radikalizácii spoločnosti bude vláda SR razantne postupovať v boji proti akýmkoľvek prejavom diváckeho násilia na verejných športových podujatiach.
Zabezpečí dôslednú implementáciu medzinárodných záväzkov a európskeho práva v oblasti boja proti diváckemu násiliu na verejných športových podujatiach. Bude vytvorená komisia, ktorá preskúma a zhodnotí skúsenosti zahraničných partnerov s abonentným kupovaním miesteniek v prípade klubov s rizikovými fanúšikmi. Zabezpečí prehĺbenie vzdelávania a kontinuálnej odbornej prípravy policajtov, so zameraním na odhaľovanie, objasňovanie a vyšetrovanie trestných činov súvisiacich s páchaním diváckeho násilia na verejných športových podujatiach.”
- strana 27 a 28: (BOJ S BYROKRACIOU)
Vláda SR sa zasadí o znižovanie byrokratickej záťaže zavádzaním fungujúcich informačných systémov a odbúravaním duplicitných a nepotrebných administratívnych úkonov, a to aj využívaním dostupných informácií verejnou správou a získavaním relevantných informácií z informačných systémov verejnej správy.
V oblasti rozvoja služieb štátu bude vláda SR špeciálne prihliadať na ekonomicky menej rozvinuté regióny, za účelom zefektívňovania poskytovaných služieb.
Vláda SR dobuduje register mimovládnych neziskových organizácií ako spoľahlivý, aktuálny, jednotný a transparentný zdrojový register vyhovujúci súčasným požiadavkám na informačné systémy verejnej správy, ktorý bude obsahovať dátovo konzistentné údaje.
V oblasti podnikateľského prostredia bude vláda SR pokračovať v znižovaní administratívneho zaťaženia a rozširovať služby elektronického jednotného kontaktného miesta aj fyzických jednotných kontaktných miest pre podnikateľov poskytujúcich služby podľa živnostenského zákona a osobitných predpisov.
- strana 33: (ZLEPŠENIE STAROSTLIVOSTI O ZDRAVIE OBYVATEĽSTVA)
- strana 34: (PACIENT)
“Vláda SR podporí vznik komunitnej starostlivosti na podporu nielen psychologickej starostlivosti, ale aj sociálnej starostlivosti a podporu aktívneho životného štýlu seniorov.”
- strana 62: (HAZARD)
- strana 68 a 69: (INFORMATIZÁCIA)
„Vláda SR zvýši kvalitu štátnych elektronických služieb. Ich súčasťou bude identifikácia mobilným ID a jednoduché užívateľské prostredie podporujúce dobrú orientáciu v rôznych službách štátu podľa životných situácií používateľa. Elektronické služby štátu budú budované aj s ohľadom na občanov s nízkou technickou gramotnosťou alebo fyzickým obmedzením. Na tento účel Vláda SR podporí technológie, ktoré uľahčia používanie elektronických služieb, ktoré budú za občana proaktívne riešiť jeho životné situácie.
Vláda SR sa zameria najmä na zlepšovanie služieb s najväčším pozitívnym dopadom na používateľov. Na ich rozvoj bude presadzovať agilnejšie prístupy namiesto veľkých monolitických projektov. Služby budú priebežne zlepšované na základe spätnej väzby používateľov a údajov o ich využívaní. Nové zámery a IT riešenia budú testované formou prototypov v menšom rozsahu, aby preukázali svoju realizovateľnosť.
Vláda SR zabezpečí jeden unikátny portál na podávanie hlásení a výkazov spolu s návodom na ich vyplnenie, vysvetlením zákonných predpisov pre firmy a prehľadom povinností občana a podnikateľa voči všetkým orgánom štátnej/verejnej správy. Slovensko bude smerovať k digitalizácii agendy všetkých úradov ústrednej aj regionálnej štátnej správy, s prioritným dôrazom na agendu Ministerstva spravodlivosti, nakoľko výrazne vplýva na férovosť a konkurencieschopnosť slovenského hospodárstva.
Vláda SR podporí monitorovanie kvality poskytovaných elektronických služieb a služieb na kontaktných centrách prostredníctvom digitálnych nástrojov a využije tieto údaje pri postupnom zlepšovaní služieb občanom.
Vláda SR zabezpečí, aby si štátna a verejná správa zdieľala údaje a postupne nevyžadovala doklady a údaje, ktorými už disponuje od občana. Zároveň upraví procesy zápisu výsledkov rozhodnutí priamo do štátnych evidencií, ako aj procesy sprístupňovania a individuálneho doručovania.”
- strana 87 a 88: (ÚZEMNÉ PLÁNOVANIE, VÝSTAVBA A STAVEBNÍCTVO)
Osobitne vo vzťahu k infraštruktúrnym projektom, ako aj projektom v záujme miest, obcí či samosprávnych krajov (turizmus, šport, školstvo, bývanie, kultúra ), bude vláda klásť dôraz na lepšiu prípravu projektov, účinné nástroje na vysporiadanie vlastníckych práv k pozemkom – vrátane úpravy legislatívy týkajúcej sa rýchleho a efektívneho, no spravodlivého procesu vyvlastňovania - a na odstránenie legislatívnych a faktických prekážok, spomaľujúcich proces výstavby takýchto stavieb. Vláda SR zabezpečí kumulatívne úžitky z infraštruktúrnych projektov tým, že súčasne budú prvkami zelenej a sociálnej infraštruktúry.”
- strana 89 a 90: (CESTOVNÝ RUCH)
- v súlade s právom EÚ posúdiť zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty na všetky služby v cestovnom ruchu, pričom toto opatrenie by sa vzťahovalo na všetky služby súvisiace s cestovným ruchom, a zahŕňať tak ubytovacie a stravovacie služby v hoteloch a penziónoch, ako aj služby cestovných a informačných kancelárií, sprievodcovské služby, rekreačné služby, osobnú preprava a prenájom vozidiel, služby športových zariadení, predaj cestovných lístkov, vstupeniek, suvenírov a pod.,
- pri prenájme súkromných izieb v rodinných domoch s celkovou s kapacitou menšou ako 10 lôžok vo vidieckych turistických oblastiach Slovenska (a teda zároveň v obciach menších ako 5 000 obyvateľov) vláda pripraví koncept podpory tejto oblasti založený na daňových opatreniach, resp. finančnej podpore z rozpočtu verejnej správy.”
- strana 107 a 108: (ZÁKLADNÉ PRIORITY ZAHRANIČNEJ A BEZPEČNOSTNEJ POLITIKY)
- strana 114: (FINANCOVANIE KULTÚRY A ŠTÁTOM ZRIADENÉ KULTÚRNE INŠTITÚCIE)
- strana 116: (KNIŽNICA AKO CENTRUM VZDELANIA)
Zároveň si však vláda SR uvedomuje aj meniace sa spoločenské prostredie vplyvom výpočtovej techniky, napríklad aj dostupnosťou elektronických kníh, že knižnice sa nevyhnutne musia orientovať aj na iné služby pre verejnosť ako len výpožičku knižných titulov.
Vláda SR preto podporí rozvoj knižníc ako miest poskytujúcich vzdelávanie a informačné zázemie, najmä v oblasti IKT zručností, služieb eGovernment, verejného zdravia, ekológie a sprístupňovania digitálnych informačných zdrojov širokej verejnosti.”
- strana 120: (MEDIÁLNA POLITIKA)
„Vláda SR rešpektuje nezastupiteľnú úlohu médií a novinárov pri kontrole verejnej moci a správe veci verejných. Vláda SR preto pripraví zásadnú rekodifikáciu mediálneho práva tak, aby sa v súlade s hodnotami občianskej spoločnosti zabezpečil fungujúci pluralitný mediálny trh so slobodnými, nezávislými, transparentnými a konkurencieschopnými médiami vrátane zásadných garancií pre nezávislý výkon novinárskeho povolania.
V nadväznosti na aktuálny vývoj práva Európskej únie v danej oblasti Vláda SR predloží legislatívnu úpravu nového regulačného rámca pre audiovizuálne mediálne služby a elektronické médiá, zahŕňajúc aj úpravu transparentnosti vlastníckych vzťahov v médiách, mechanizmov pre mediálnu pluralitu a koregulácie prostredníctvom samoregulačných vzťahov a procesov v rámci ochrany maloletých a ochrany spotrebiteľa.”
...
„Vláda SR považuje Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS) za garantovaný zdroj poskytujúci široký prístup verejnosti k overeným informáciám, kultúre a vzdelávaniu, ktorý je však v dlhodobom horizonte a najmä v európskom kontexte finančne poddimenzovaný.
Vláda SR preto prijme také legislatívne opatrenia, ktoré poskytnú RTVS priestor pre stabilizáciu plnenia jej zákonných úloh vrátane možností rozvoja infraštruktúry, výroby vlastných obsahov, zvyšovania kvality programov či prieniku do oblasti nových mediálnych služieb.”
Komentár autora:
Každá z uvedených viet/téz programového vyhlásenia vlády na roky 2020 až 2024 (nielen v oblasti „Športu a mládeže) by mala byť rozpracovaná do štruktúry:
- hlavný cieľ,
- čiastkové ciele,
- navrhované opatrenia (na dosiahnutie cieľov)
- úlohy (potrebné k príprave a uskutočneniu opatrení)
- zodpovedná organizačná zložka (za plnenie jednotlivých cieľov, prípravu a uskutočnenie opatrení a vykonanie úloh)
- orgány, ktorých súčinnosť sa vyžaduje (na splnenie jednotlivých cieľov, prípravu a uskutočnenie opatrení a vykonanie úloh)
- projektový manažér (osobná zodpovednosť za splnenie jednotlivých cieľov, prípravu a uskutočnenie opatrení, vykonanie úloh a vykonanie kontrolnej činnosti)
- termíny plnenia,
- kontrolné mechanizmy (plnenia jednotlivých cieľov, prípravy a uskutočnenia opatrení a vykonania úloh).
Počas minulej vlády (v rokoch 2016 až 2020, resp. 2018 až 2020) bolo programové vyhlásenie vlády pre oblasť športu veľmi ambiciózne, nepomerne obsažnejšie ako to aktuálne, pričom obsahovalo aj viacero konkrétnych projektov. Ani v ňom však neboli uvedené ciele, ktoré by mali merateľnú hodnotu.
Text programového vyhlásenia vlády na roky 2016 až 2020 pre oblasť športu sme publikovali na našich stránkach TU: https://beta.ucps.sk/Programove_vyhlasenie_vlady_Slovenskej_republiky
Z programového vyhlásenia vlády na roky 2016 až 2020 sa však naplnilo len veľmi málo, ba dokonca v závažných témach ako "jasné pravidlá financovania športovej infraštruktúry národného významu" alebo zriadenie "Národného centra športu" v rámci projektu Národného futbalového štadióna sa bývalá vláda uberala skôr opačným smerom, ako boli ciele uvedené v jej programovom vyhlásení vlády i ako by velil verejný záujem (nielen) v športe.
Odpočet programového vyhlásenia vlády za roky 2016 až 2020 dočasní správcovia vecí verejných zodpovední za oblasť športu neurobili verejne ani raz (aspoň my o tom nemáme informácie).
Odpočet programového vyhlásenia vlády za roky 2016 až 2020 pre oblasť športu tak vykonala v roku 2018 a 2019 Učená právnická spoločnosť, ktorá ho odprezentovala na konferenciách Šport a právo 2018 a Šport a právo 2019 v Poprade a tento odpočet bol publikovaný aj v odbornom časopise MagOff pod názvom: PROGRAMOVÉ VYHLÁSENIE VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY NA ROKY 2016 AŽ 2020 PRE OBLASŤ ŠPORTU (PRIEBEŽNÉ HODNOTENIE K 12/2018)
Výsledkom zhodnotenia plnenia jednotlivých téz programového vyhlásenia vlády za roky 2016 až 2020 pre oblasť športu sú publikované:
„ZÁVERY ALEBO ČO ZLEPŠIŤ DO BUDÚCNOSTI:
- Je potrebné stanoviť zodpovednosť a zvýšiť dôslednosť pri rozpracovaní politík, cieľov, téz PVV do čiastkových cieľov, úloh a opatrení na ich dosiahnutie.
- Je potrebné vytvoriť dostatočné inštitucionálne zastrešenie a odborné kapacity na vecné rozpracovanie PVV pre oblasť športu do návrhu úloh a opatrení s termínom plnenia a zodpovedným subjektom pri súčasnom zohľadnení požiadavky na rešpektovanie autonómie športových spolkov, ako aj osobitnej povahy športu.
- Je potrebné dosiahnuť schválenie čiastkových cieľov, navrhnutých úloh a opatrení vládou SR a ich pridelenie zodpovedným rezortom/subjektom s termínmi ich plnenia.
- Je potrebné participatívne zapojenie športových spolkov (na inštitucionálnej úrovni) a športových odborníkov (na expertnej úrovni) pri rozpracovaní a následne aj pri vyhodnotení plnenia čiastkových cieľov, úloh a opatrení na ich dosiahnutie.
- Je potrebné systémovo zaviesť priebežnú kontrolu a vyhodnocovanie plnenia PVV, čiastkových cieľov, úloh a opatrení a prijatie opatrení pri ich neplnení riadne a včas zodpovednými rezortmi a ich útvar.”
Odpočet programového vyhlásenia vlády vykonáme aj v prípade nového programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 až 2024, ktoré je pre oblasť športu možno menej ambiciózne, má možno menej písmen, slov alebo bodov ako malo to predchádzajúce, ale o to viac sa možno budú štátni predstavitelia zodpovední za jeho naplnenie (naši spoluobčania - Slováci dočasne poverení správou vecí verejných v oblasti športu) úprimne snažiť robiť také manažérske kroky a rozhodnutia, ktoré budú preukázateľne smerovať k jeho postupnému naplneniu.
Minimálne dáva novú nádej po tej predchádzajúcej (z pohľadu autora) nevyužitej príležitosti.
UčPS bude proces napĺňania programového vyhlásenia vlády pozorne sledovať a vecne/odborne vyhodnocovať z pohľadu verejného záujmu definovaného v zákone o športe, z pohľadu z pohľadu verejného záujmu občanov Slovenska, ktorý poskytuje ten najsilnejší mandát. Experti a spolupracovníci UčPS budú (ostatne ako vždy) kritickí, ale zostanú pri tom vecní, konštruktívni a slušní.
No zároveň sme pripravení pri procese napĺňania programového vyhlásenia byť nápomocní a poskytnúť slovenskej spoločnosti a jej aktuálnym správcom vecí verejných našu 10 i viacročnú znalosť a skúsenosť v oblasti športu, športového manažmentu, informačno-komunikačných technológií, legislatívy a práva tak, ako sme boli pripravení a ochotní aj pri predchádzajúcej vláde a strane zodpovednej za dočasnú správu vecí verejných v oblasti športu, ktorá však odborný potenciál expertov UčPS takmer vôbec nevyužila.
Učená právnická spoločnosť dňa 1. apríla 2020, t. j. v období prípravy programového vyhlásenia vlády, zorganizovala v spolupráci s Futbalnet.TV diskusnú reláciu s názvom: "Budúcnosť slovenského športu" aj za účasti Ivana Husára - štátneho tajomníka pre šport Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR.
O tejto diskusnej relácii si môžete pozrieť viac informácií i samotný záznam z diskusnej relácie na tejto stránke:
https://beta.ucps.sk/zaznam-z-diskusnej-relacie-o-buducnosti-slovenskeho-sportu-alebo-ake-bude-programove-vyhlasenie-vlady-pre-oblast-sportu
Aj pri tejto príležitosti považujeme za potrebné uviesť a zdôrazniť, že programové vyhlásenie vlády je veľmi vážnym dokumentom štátu. Nielen politickým, ale aj právnym. Bez jeho schválenia v Národnej rade Slovenskej republiky a bez vyslovenia dôvery vláde by sa žiadna nová vláda nemohla ujať vládnutia. Význam tohto zásadného dokumentu, ktorý určuje smerovanie krajiny na ďalšie funkčné obdobie vlády, ktorého plnenie má priebežne kontrolovať Národná rada Slovenskej republiky, bol doposiaľ na Slovensku viac-menej marginalizovaný a zdá sa, ako keby reálna zodpovednosť za jeho neplnenie bola vnímaná skôr iba v teoretickej rovine.
V UčPS veríme v evolúciu slovenskej spoločnosti, veríme, že sa to raz zmení (nielen v športe).
A prečo nie už teraz, ešte v tomto živote?
PETER SEPEŠI (UčPS tím)