Tématická oblasť: Priestupkové právo
Pridaj medzi moje oblastiVedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu - priestupok či trestný čin?
Autor v príspevku analyzuje trestný čin ohrozovania pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 v znení novely – zákona č. 313/2011 Z.z., pričom polemizuje nad potrebou prijatia takejto zmeny najmä s poukazom na legislatívne nedostatky vyskytujúce sa pri aplikácii daného ustanovenia. Poukazuje najmä na súčasnú neprehľadnosť právnej úpravy, keďže vedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu je aj naďalej priestupkom, ale už aj trestným činom. Autor v článku zároveň vyjadruje svoj názor s rozpornosťou ust. § 289 ods. 2 Trestného zákona so základnými zásadami trestného konania, najmä na rozpor s prezumpciou neviny a právom osoby, proti ktorej sa vedie trestné konanie na obhajobu. V závere sa autor napokon zamýšľa nad sankciami, ktoré za nastolené protiprávne konanie dotknutej osobe hrozia.
TRESTNÝ ZÁKON č. 300/2005 Z.z. (účinný k 1.2.2014); Prvá časť (Všeobecná časť)
Náčrt záverov z konferencie Šport a právo (Poprad, 12.-13.9.2012)
XII. KONFERENCIA MINISTROV RADY EURÓPY ZODPOVEDNÝCH ZA OBLASŤ ŠPORTU: MANIPULÁCIA VÝSLEDKOV ŠPORTOVÝCH STRETNUTÍ – DIVÁCKE NÁSILIE – PANEURÓPSKA SPOLUPRÁCA V OBLASTI ŠPORTU autor : JUDr. Peter Sepeši a Mgr.Mgr. Ladislav Križan, PhD. MagOff
Srbská republika hostila 15. marca 2012 v Belehrade XII. konferenciu ministrov Rady Európy zodpovedných za oblasť športu, ktorá sa konala v kooperácií s tzv. EPAS (Enlarged Partial Agreement on Sport). EPAS je jedna z rozšírených čiastkových zmlúv Rady Európy, konkrétne v oblasti športu, ktorá umožňuje niektorým štátom RE plus ďalším signatárom zmluvy angažovať sa v osobitných aktivitách spoločného záujmu so súhlasom ostatných členov RE. Autori sa predkladanom príspevku pokúšajú priblížiť priebeh konferencie a 3 schválené rezolúcie č. 1, 2.1 a 2.2 vo všeobecnosti, ako i z pohľadu Slovenskej republiky v podobe odporúčaní pre budúcnosť.
Poznámky z konferencie ku Svetovému dňu duševného vlastníctva
Dňa 26. apríla 2012 sa Úrad priemyselného vlastníctva SR v Banskej Bystrici stal miestom konania Medzinárodnej konferencie pri príležitosti Svetového dňa duševného vlastníctva. Zaujímavé poznatky a informácie z oblasti práva duševného vlastníctva, práva ochrannej známky, monitorovania a záchytu vecí s falošnou ochrannou známkou a iné, prezentované na tomto podujatí vám ponúkame spracované na portáli UČPS.
ÚVAHY K NIEKTORÝM ZMENÁM V ZÁKONE O CESTNEJ PREMÁVKE OD 1. JÚLA 2012MagOff
Autor sa v článku zaoberá novelou zákona o cestnej premávke, ktorá týmto zavádza nový inštitút objektívnej zodpovednosti ako správneho deliktu. Autor zároveň poukazuje aj na ďalšie zmeny, ktoré uvedená novela zavádza. V ďalšej časti autor upozorňuje na možné aplikačné problémy konkrétnej právnej úpravy a poukazuje najmä na judikatúru súdov, ktorá osobám v konaní o správnom delikte poskytuje ochranu obdobnú ako v konaní o priestupku ako aj poukazuje na problematiku fixných sadzieb pokút a ďalších problémov, ktoré uvedená novela prináša.
Priestupková recidíva s cezhraničným rozmerom - príklady a právne názory
Zamyslenie nad detailmi pri riešení problematiky násilia a neviazanosti divákov na športových podujatiach
V nadväznosti na príspevok Petra Sepešiho publikovaný 4.4.2012 v denníku Šport (skrátená verzia) a následne aj na portáli UčPS (úplná verzia) sa aj za ďalších čitateľov článku zapojil do odbornej diskusie o detailoch riešení načrtnutých v uvedenom píspevku Jaroslav Čollák, aj vzhľadom na skutočnosť, že k predmetnej problematike v minulosti publikoval na našom portáli odborný príspevok.
Otázky a doplňujúce vyjadrenia Jaroslava Čolláka ešte viac prispeli k vyjasneniu predstavy o tom, ako by mohla/mala byť konštruovaná právna úprava vytvárajúca efektívny legislatívny, ale aj prakticky realizovateľný rámec pre riešenie problematiky diváckeho násilia v právnych, sociálnych i ekonomických podmienkach Slovenskej republiky.
TEORETICKO-PRAKTICKÉ ROZMERY DELIKTUÁLNEHO PRÁVA ALEBO VNÍMANIE PRIESTUPKOV V NIEKTORÝCH KRAJINÁCH EURÓPYMagOff
QUO VADIS, PRIESTUPOK? MagOff
Autor článku sa v úvode zaoberá definíciou priestupku, uvádza možné aplikačné problémy pri odhaľovaní priestupkov v cestnej premávke za pomoci stacionárneho radaru, reaguje na úvahu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“) de lege ferenda zaviesť objektívnu zodpovednosť prevádzkovateľa vozidla za spáchaný priestupok a konštruktívne ponúka iné legislatívne riešenie, ktoré by mohlo byť využité na dosiahnutie legitímneho cieľa.. Autor tiež kriticky poukazuje na zmeny, ktoré priniesla nepriama novela zákona o priestupkoch v roku 2009 v súvislosti s inštitútom osoby blízkej. V závere článku sa autor venuje aj disparite vo výške pokút za dopravné a iné priestupky udeľované podľa tzv. sadzobníka pokút.