Návrh zákona o pozemkových spoločenstvách
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky predložilo návrh zákona o pozemkových spoločenstvách na základe úlohy č. 6 na mesiac jún Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2011.
Návrh zákona o pozemkových spoločenstvách vypracoval predkladateľ na podklade pripomienok a podnetov organizácií pozemkových spoločenstiev a odbornej verejnosti. Pri príprave návrhu sa vychádzalo z doterajších praktických skúseností pri obnove, vzniku a činnosti pozemkových spoločenstiev založených podľa zákona č. 181/1995 Z. z., činnosti orgánov pozemkových spoločenstiev, skúseností orgánov štátnej správy, zástupcov neštátneho sektoru vlastníkov lesov a nedodržiavania zákona č. 181/1995 Z. z
Nesprávne vydávanie majetku pôvodným vlastníkom, pozemkovým spoločenstvám bez prispôsobenia právnych pomerov zákonu č. 181/1995 Z. z., ktoré vznikli transformáciou bývalých spoločenstevných útvarov (najmä urbárov a komposesorátov), ale aj nové pozemkové spoločenstvá, ktoré boli vytvorené na základe zákona o pôde za účelom vydania majetkov v ucelených lesných častiach (pôvodný urbár alebo pasienková spoločnosť – spoločný podielový nedeliteľný majetok v kombinácii s drobným reálnym vlastníctvom pozemkov) a ich doterajšia existencia bez prispôsobenia právnych pomerov zákonu č. 181/1995 Z. z., nejednoznačné chápanie a uplatňovanie niektorých ustanovení tohto zákona a absencia sankcií za porušovanie povinností podľa tohto zákona vyvolali nevyhnutnosť nahradiť doteraz platný zákon o pozemkových spoločenstvách, ktorý by riešil následky týchto nedostatkov.
Vypracovanie návrhu nového zákona o pozemkových spoločenstvách je odôvodnené i skutočnosťou, že cieľom zákona č. 181/1995 Z. z. bolo predovšetkým preklenúť obdobie hľadania vlastných mechanizmov chodu pozemkových spoločenstiev, usporiadať ich vzťahy k štátu, usporiadať vzťahy vo vnútri spoločenstiev, podporiť sceľovanie pozemkov a pôsobiť proti ich ďalšiemu drobeniu a naznačiť možnosti realizovania podnikateľských zámerov v nadväznosti na existujúci právny poriadok. Tieto problémy sa počas účinnosti tohto zákona vyvinuli natoľko, že si vyžiadali novú právu úpravu.
V porovnaní s úpravou v zákone č. 181/1995 Z. z. sa v návrhu zákona odlišne upravuje predovšetkým vznik a postavenie pozemkového spoločenstva založeného vlastníkmi lesných a poľnohospodárskych nehnuteľností s cieľom ich spoločného racionálneho obhospodarovania.
Ustanovujú sa podmienky, za ktorých možno rozdeliť spoločnú nehnuteľnosť najmä na účely prevodu vlastníctva oddelenej časti spoločnej nehnuteľnosti.
Upravuje sa možnosť členov pozemkového spoločenstva vystúpiť zo spoločenstva za dodržania presne určených podmienok.
Pri prevode vlastníctva k nehnuteľnosti, ktorú vlastní väčší počet spoluvlastníkov, sa podľa všeobecnej úpravy OZ vyžaduje, aby podpisy všetkých účastníkov boli na jednej listine. Táto požiadavka je v prípade rádovo stovák až tisícov spoluvlastníkov nedosiahnuteľná, najmä vzhľadom na dĺžku doby, počas ktorej všetci spoluvlastníci zmluvu podpisujú a počas ktorej mnohí z nich zomrú, čo ešte viac predlžuje dobu podpisovania zmluvy. Táto požiadavka je takisto závažnou prekážkou pri vyvlastňovaní časti spoločnej nehnuteľnosti, kedy časť spoluvlastníkov je ochotná previesť časť spoločnej nehnuteľnosti, iná časť spoluvlastníkov nie je ochotná a je potrebné vyvlastňovať, časť spoluvlastníkov sú nezistení vlastníci, ktorých zastupuje fond alebo správca, a časť spoluvlastníckych podielov vlastní štát, a kedy je s každou skupinou týchto spoluvlastníkov vzhľadom na ich odlišný postoj a postavenie potrebné uzavrieť inú zmluvu.
Slovenský pozemkový fond má mať na účely tohto zákona postavenie člena spoločenstva v taxatívne vymedzených prípadoch v záujme ochrany a výkonu vlastníckych práv a výkonu povinností vyplývajúcich z vlastníctva podielov spoločnej nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu a vo vlastníctve tzv. neznámych vlastníkov. Z toho istého dôvodu má fond konať za týchto vlastníkov podielov spoločnej nehnuteľnosti pred súdom a pred orgánmi verejnej správy.
Navrhuje sa možnosť predaja podielov spoločnej nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu vlastníkom podielov spoločnej nehnuteľnosti, resp. spoločenstvu.
Správny poriadok sa bude subsidiárne vzťahovať na konanie o registrácii spoločenstiev v registri pozemkových spoločenstiev a konanie o zápise zmien údajov, ktoré sa do registra zapisujú a na konanie o ukladaní pokút.
V návrhu sa upravuje i ukladanie sankcií za porušovanie povinností uložených týmto zákonom, čo má zabezpečiť dodržiavanie ustanovení tohto zákona a zamedziť vzniku neprehľadných situácií, ktoré vznikali za účinnosti zákona č. 181/1995 Z. z.
Za pozemkové spoločenstvá sa naďalej nebudú považovať pozemkové spoločenstvá bez právnej subjektivity, ale sa budú považovať za združenia bez právnej subjektivity podľa Občianskeho zákonníka. Doterajšie skúsenosti s existenciou spoločenstiev bez právnej subjektivity pri chýbajúcich ustanoveniach o orgánoch spoločenstva ale aj poskytovanie podpory zo štrukturálnych fondov len pre pozemkové spoločenstvá s právnou subjektivitou preukazujú, že existencia pozemkových spoločenstiev bez právnej subjektivity sa javí v súčasnosti ako neopodstatnená.
Pozemkové spoločenstvá založené ako občianske združenia, ktoré mali podľa zákona č. 181/1995 Z. z. povinnosť prispôsobiť svoje právne pomery tomuto zákonu, majú túto povinnosť i podľa predkladaného návrhu zákona. Keďže Ministerstvo vnútra SR tieto občianske združenia, ktoré nesplnili povinnosť prispôsobiť svoje právne pomery platnému zákonu, nevyradilo z registra občianskych združení, odovzdá ich dokumentáciu Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
Štádium materiálu: Medzirezortné pripomienkové konanie ukončené
Vlastný materiál návrhu zákona
Po prečítaní pripravovaného zákona mám
niekoľko otázok zo života :
1, Spolok bývalých urbárnikov bol vlastníkom v 1/1 , členovia boli podielnici.
PO obnovení činnosti SBU bol založený LV
na vlastníkov členov podielov US čo
podľa zákona 181/1995 umožnilo tak zvaných neznámych vlastníkov podielov
prejsť na SPF .Tak zvaný neznámy vlastníci sú známy majú dedičov ktorí
v minulosti odpracovali alebo vložili
peniaze na nadobudnutie majetku SBU.
Je nesprávne ak má z majetkom SBU rozhodovať cudzia osoba - podiely majú
ostať v správe US .