Potreba vytvorenia a následnej realizácie ankety k pripravovanému zámeru nového Zákona o športe vyplynula z niekoľko mesačnej práce pracovnej skupiny zloženej z odborníkov v rôznych oblastiach športu a práva. Nie však preto, aby sme zistili, čo vlastne potrebujeme zákonom upraviť, to vieme definovať a zhodnúť sa na tom pomerne presne, ale predovšetkým preto, aby sme sa uistili, či nami uvažované riešenia a kľúčové zámery sú v zhode s mienkou verejnosti, a to najmä tej športovej.
Tento článok sa bude snažiť reflektovať práve tú stránku veci, ktorá nenašla oporu v teórii danej problematiky, ba čo viac, uvažovanie polície a ich postup nebol úplne v súlade s platným právom ako ani s kľúčovou judikatúrou. Cieľom príspevku však nie je vyjadriť kritiku, ale poukázať na problematiku zanedbania povinnej výživy voči plnoletým deťom vychádzajúc z môjho právneho názoru a z komparácie teórie a praxe a poskytnúť tak transparentnejší a praktickejší prehľad v širšom rozpätí než aké garantujú relevantné právne predpisy, ako aj ponúknuť možné smerovanie de lege ferenda.
Autorka sa vo svojom príspevku zameriava na prehľad vybraných základných princípov legislatívnej činnosti s poukazom na problematické aspekty ich dodržiavania. Ide o princípy týkajúce pravidiel legislatívnej techniky, právneho jazyka, novelizácií právnych predpisov, ako aj formulácie dôvodovej správy, či pripomienok v rámci pripomienkového konania v legislatívnom procese návrhu právneho predpisu. Obsahom príspevku sú aj možné alternatívy zdokonalenia legislatívneho procesu z hľadiska legislatívnych pravidiel tvorby právnych predpisov.
Príprava návrhu nového zákona o športe sa presunula do ďalšej fázy, ktorou je príprava návrhu paragrafového znenia návrhu zákona spolu s dôvodovou správou, v reálnej legislatívnej podobe, ktorú už bude následne možné predložiť do medzirezortného pripomienkového konania.
Prierezovosť a zložitosť problematiky tvoriacej obsah návrhu zákona, ktorá predpokladá množstvo systémových zmien, si vyžaduje vysokú iniciatívu a podporu nielen zo strany odborníkov tvoriacich pracovnú skupinu, športovej obce, ale aj na úrovni predstaviteľov štátnej moci i samosprávy.
Autor vo svojom príspevku rozoberá správu na úseku zdravotníctva v kontexte európskeho správneho práva. Vo svojom príspevku sa autor zameriava predovšetkým na hodnoty (princípy činnosti) v rámci správy na úseku zdravotníctva v Európskej únii, cezhraničnú zdravotnú starostlivosť a to všetko vo svetle vybranej judikatúry.
Na tohtoročnom Memoriáli by sa malo zúčastniť 10 družstiev, ak potvrdia svoju účasť aj všetci minuloroční účastníci (advokáti, exekútori, notári, prokurátori, sudcovia, vysokoškolskí učitelia a družstvo prokurátorov z Maďarskej republiky). Osmym a deviatym účastníkom by mali byť družstvá z Českej republiky (štátni zástupcovia) a po druhý krát aj družstvo Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.
Prinášame predbežný program VI. ročníka Memoriálu Milana Hanzela za predpokladu účasti 10 družstiev.
Autori príspevku si vytýčili za cieľ detailnejšie - nielen z právneho, ale aj z psychologického hľadiska v sérii príspevkov charakterizovať každý z prezentovaných okruhov vzťahov. Ako prvý je však predkladaný príspevok venujúci sa predovšetkým statusu subjektov v športe, a to konkrétne statusu športovcov. Prezentuje jednak jej aktuálne vlastnosti vrátane účinnej právnej úpravy, optiku vnímania aktuálneho stavu z pohľadu všetkých dotknutých subjektov. Príspevok sa z hľadiska porovnávacej vedeckej metódy zameriava predovšetkým na obsahové a právne posuny úpravy tejto oblasti pripravovaným znením návrhu “nového zákona o športe” (ďalej len “NZoŠ”), pričom charakterizuje aj možné pohľady dotknutých subjektov na tieto kvalitatívne zmeny.