Prekladač / Translator
  • enfrplitdehurusk
    Nástroj na preklad stránky do iného jazyka pomocou aplikácie Google Translator
    

Unikátna spolupráca FC Barcelona s detským fondom OSN - UNICEF NEPREČÍTANÉ 

     
    Článok bol nastavený ako .
    14.03.2011Ladislav Križan
    PencilPridaj
    Pre využívanie tejto funkcie musíte byť prihlásený.
    PencilPošli PencilTlač

    FC BARCELONA A UNIKÁTNA FILOZOFIA JEJ KLUBOVEJ KULTÚRY: SOCIOS, UNICEF A PROFESIONÁLNY ŠPORT

    Oddělení soukromého práva, Ústav státu a práva Akadémie věd ČR, v.v.i

    1. ÚVOD: PREROD ŠPORTU (FUTBALU) ZA POSLEDNÝCH 150 ROKOV

    Šport, no predovšetkým futbal je žiarivým príkladom nezadržateľného vývoja, ktorý na celom svete táto prirodzená súčasť ľudskej spoločnosti prekonala v dôsledku svojho veľmi výrazného prerodu za posledných najmä 150 rokov.

    Z bezstarostnej hry bez materiálneho záujmu sa často cez neziskovú spolkovú aktivitu zmenil až na globálny produkt zábavného priemyslu.

    Môže napriek týmto nezvratným procesom jeho profesionalizácie a komercionalizácie stále byť športový klub - právnická osoba súťažiaca veľmi úspešne dokonca vo vrcholovom, profesionálnom športe prirodzenou, aj keď veľmi špecifickou súčasťou neziskového sektora a veľmi úspešne s ním a jeho poprednými subjektmi na synergický prospech všetkých spolupracovať?

    Viaceré veľmi zaujímavé podnety pri hľadaní odpovedí i na tieto otázky priniesla pre české a slovenské športové hnutie a celý tretí sektor i prezentácia Joana Laportu, bývalého prezidenta futbalového veľkoklubu FC Barcelona, ktorý ním bol od roku 2003 až do leta roku 2010. Prezentácia a následné diskusie po nej sa konali dňa 27. októbra 2010 v Bratislave v Kempinski River Park Hotel ako v poradí už tzv. 5. Orange Biznis Fórum. Hoci výber miesta i téma prednášky „Ako byť jednotkou na trhu a udržať sa na vrchole každý rok. FC Barcelona – tajomstvo úspešného podnikateľského modelu“ dáva do popredia intuitívne skôr aspekt zisku ako ekonomickej kategórie, samotný priebeh prednášky ukázal skôr opak na príklade viacerých zaujímavých paradoxov.

    Tento text má preto ambíciu širšej odbornej českej a slovenskej športovej verejnosti sprostredkovať informácie nielen z predmetnej prednášky a diskusie s Joanom Laportom po nej, ktorých sa autor textu mal šťastie zúčastniť, ale i z jeho osobných skúsenosti, zážitkov a postrehov z prostredia iného popredného španielskeho športového klubu, ich kultúry, hodnôt, na ktorých je postavené ich fungovanie, právna úprava ich činnosti, zdroje ich financovania a ich výška atď., ktoré môžu byť veľmi inšpirujúce i pre celé české a slovenské športové hnutie.

    2. VRCHOLOVÝ FUTBAL V TREŤOM TISÍCROČÍ: ZISKOVÁ CHARITA ALEBO NEZISKOVÉ PODNIKANIE?!

    V európskom profesionálnom futbale bol so vznikom UEFA Champions League v 90. rokoch 20. storočia rozpoznaný obrovský ekonomický potenciál najpopulárnejšej hry na svete. Futbal sa následne stal každý utorok a stredu večer na väčšine európskych obrazoviek výborne predávanou obchodnou komoditou.

    Rastúca úroveň komercionalizácie a profesionalizácie vo vrcholovom futbale sa naplno prejavili v novom tisícročí, ktoré prinieslo nové výzvy. Globalizácia futbalového trhu sa prejavuje už nie len v náročnej športovej, ale najmä v ekonomickej konkurencii súperov. Ako jej úspešne čeliť na oboch frontoch už nie je len otázkou pre odborníkov na športový tréning a veci s ním súvisiace, ale najmä pre členov managementu klubu zodpovedných za strategické rozhodnutia.

    Práve členovia managementu klubov totiž rozhodujú nielen o angažovaní tímu trénerov, o hráčskej politike v klube, ale najmä o celkovej hodnotovej stratégii klubu. Odborné rozhodnutia výsostne športového charakteru sa navzájom ovplyvňujú a prelínajú s tými čisto obchodnými, ktoré závisia od marketingovej stratégie klubu.

    Kde končí futbal ako hra a začína futbal ako biznis a ako to celé súvisí s ideou práva ako starorímskeho umenia dobra a spravodlivosti v športe (futbale)...?!

    2.1 FC Barcelona v roku 2009: 6 športových titulov znamenalo historický rekord

    Hľadanie súvislostí medzi futbalom ako hrou a futbalom ako biznisom, ktorých vlastné prioritné záujmy stoja často krát tvrdošijne proti sebe, nám môže dať odpovede na viaceré zaujímavé otázky.

    Prvým je otázka, čo znamená byť skutočne úspešný v dnešnom profesionálnom športe?! Snaha porozumieť možným dôvodom, pre ktoré sa FC Barcelona pomocou drvivého víťazstva stala najlepším futbalovým klubom sveta za rok 2009, je pochopiteľná a ukazuje jednu tvár úspechu. Tvár úspechu, ktorá je merateľná získanými športovými titulmi.

    Práve v roku 2009 totiž futbalové družstvo seniorov FC Barcelona získalo všetkých 6 športových trofejí, o ktoré súťažilo, a o ktoré pri najpriaznivejšej zhode všetkých okolností môže jeden futbalový klub v priebehu jedného kalendárneho roku (t.j. od 1.1. do 31.12.) súťažiť. Pedro Rodriguez Ledesma, mladý hráč družstva a zároveň odchovanec mládežníckej akadémie FC Barcelona s názvom La Masia, ako jediný hráč v histórií futbalu zároveň dokázal streliť v priebehu jedného kalendárneho roku (t.j. od 1.1. do 31.12.) vo všetkých týchto 6 súťažiach aspoň 1 gól.

    Jubilejné 20. víťazstvo v španielskej najvyššej futbalovej súťaži- v tzv. La Lige, titul v španielskom kráľovskom pohári vo futbale- v tzv. Copa del Rey, víťazstvo v španielskom superpohári- v tzv. Super Copa de España, prvenstvo v UEFA Champions League, triumf v UEFA Super Cup a prvenstvo i vo FIFA Club World Cup.

    FC Barcelona sa takto stal prvým futbalovým klubom v svetovej športovej histórií, ktorý niečo takéto fenomenálne dokázal. Väčší úspech z pohľadu dosiahnuteľných športových úspechov z hľadiska futbalového klubu v priebehu jedného kalendárneho roku jednoducho nie je možný.

    2.2 FC Barcelona v roku 2010 vo fenomenálnych číslach

    Najviac o súčasnej FC Barcelona povedia i v kontexte celého textu už nie iba strohé čísla, ktoré prezentoval počas svojej prednášky i Joan LAPORTA.

    FC Barcelona bol prioritne založený ako športový klub orientovaný na oblasť futbalu, čo sa však v priebehu života klubu zásadne zmenilo.

    Dnes je FC Barcelona slovami Joana LAPORTU „multišportový klub“, ktorý zahŕňa veľké množstvo športových odvetví. FC Barcelona má 5 profesionálnych športových odvetví, ktorými sú futbal, basketbal, hádzaná, futsal, ale i u nás skoro neznámy, ale v latinských krajinách veľmi populárny tzv. Roller Hockey (angl. - Quad, Hardball Hockey) - zjednodušene hokej 5 proti 5 na kolieskových korčuliach hraný na palubovke v hale. 14 neprofesionálnych športových odvetví zahŕňa tradičné odvetvia ako sú napr. atletika, baseball či rugby. Veľmi exoticky smerom navonok v španielskych podmienkach môže pôsobiť družstvo ľadového hokeja, ktoré viedol dokonca i slovenský hokejový tréner, pedagóg a funkcionár Ján Mitošinka v rokoch 1980-82. Inšpiráciou pre slovenské športové kluby vo vzťahu k zdravotne postihnutým môže byť i družstvo FC Barcelona, v ktorom drese súťažia hráči basketbalu na vozíčkoch (angl. - Whellchair Basketball). Celkovo sa jedná o cca 90 družstiev (z toho je 17 mládežníckych futbalových družstiev), pričom cez víkend súťaží v mene klubu až cca 1700 športovcov.

    Rovnako dôležití ako športovci je však i až cca 170 tisíc! registrovaných členov klubu, tzv. „socios“, ktorý z hľadiska deľby moci v klube či hodnotového smerovania klubu rozhodujú o všetkom podstatnom či 175 tisíc oficiálne registrovaných fanúšikov klubu, 1330 oficiálnych fanklubov po celom svete či cez 2 milióny divákov, ktorí ročne naživo navštívia futbalové zápasy klubu na štadióne Nou Camp. Títo všetci hore uvedení tvoria, to čo Joan Laporta nazval „vesmírom FC Barcelona“.

    Ešte dva zaujímavé údaje.

    Prvý hovorí o tom, že múzeum FC Barcelona ročne navštívi cca 1,2 milióna návštevníkov, čo je viac ako katalánske múzeum kultúry, čo Joan LAPORTA počas svojej prezentácie komentoval s úsmevom so slovami, že ho to na jednej strane ako predstaviteľa klubu veľmi teší, na druhej strane ako hrdého katalánčana s politickými ambíciami zároveň i mrzí.

    Druhý hovorí o tom, že FC Barcelona zvíťazila nielen v posledných niekoľko derby s Realom Madrid zvaných „El Clásico“, ale i v hlasovaní ľudu na Facebooku. Duel FC Barcelona vs. Real Madrid je v súčasnosti v pomere cca 7 miliónov vs. 6 miliónov priaznivcov a FC Barcelona je takto najpopulárnejší športový klub na tejto sociálnej sieti vôbec.

    2.3 FC Barcelona nie je obchodnou spoločnosťou založenou za účelom podnikania

    Prvým zásadným prekvapením, ktoré nie je všeobecne medzi laickou i odbornou verejnosťou často dostatočne známe, je právna forma FC Barcelona.

    Tento športový klub s oficiálnym názvom Futbol Club Barcelona (oficiálny skrátený názov klubu používaný častejšie médiami je FC Barcelona), ktorý bol založený Joanom Gamperom už v 29. novembra 1899, totiž má až do dnešných dní právnu formu nie obchodnej spoločnosti založenej za účelom podnikania.

    FC Barcelona je právnickou osobou založenou nie za účelom zisku podľa španielskeho súkromného práva, ktorú by sme v našich podmienkach mohli najlepšie prirovnať k u nás v športe veľmi rozšíreným občianskym združeniam založeným podľa zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov.

    V Španielsku v súčasnosti sú iba FC Barcelona, Real Madrid, Osasuna a Bilbao jedinými 4 takýmito výnimkami medzi ostatnými španielskymi športovými klubmi rozvíjajúcimi svoje profesionálne športové aktivity, ktoré majú právnu formu tzv. „sociedad anónima deportiva“.

    Ako je to možné?!

    Výsledky práce hovoria pre naše potreby v skrátenom historickom exkurze o tom, že už v roku 1928 prichádza k vzniku prvej celoštátnej španielskej futbalovej súťaže, v ktorej súťaží až do dnešných dní i FC Barcelona. Až do roku 1984 sa väčšina členov súťaže nachádza zväčša v permanentnej finančnej strate. Tento stav vyvrcholil v roku 1984 vznikom Liga Nacional de Fútbol Profesional (LFP) a prvým reštrukturalizačným plánom španielskeho vrcholového futbalu. Tento mal za veľmi aktívnej pomoci štátu cez zvýšenie príjmov španielskych futbalových klubov z španielskej národnej lotérie z 1 na 2,5% zabezpečiť klubom vyrovnané hospodárenie a finančnú stabilitu, ktorá mala zabezpečiť následný športový rozvoj. Tento plán nebol pre pretrvávajúcu finančnú nedisciplinovanosť väčšiny klubov úspešný, pretože kluby adekvátne zvýšeným príjmom zvýšili i svoje výdavky, čím stále ostávali vo červených číslach a s nimi súvisiacich problémoch. Z tohto dôvodu prichádza k vytvoreniu druhého reštrukturalizačného plánu španielskeho vrcholového futbalu, ktorý však mal už charakter veľmi intervenčnej špeciálnej športovej legislatívy z roku 1990.

    2.4 „Sociedad anónima deportiva“ ako tzv. španielska „Športová obchodná spoločnosť“

    Táto prijatá športová legislatíva je v našich podmienkach inšpirujúcim podnetom. Jej podstatou bolo prijatie nového španielskeho vnútroštátneho zákona č. 10/1990 z 15. októbra 1990, ktorý pre zlepšenie finančnej transparentnosti a právnej istoty pre právnické osoby pôsobiace vo svete profesionálneho športu v Španielsku priniesol zásadne nový právny inštitút.

    Týmto novým právnym inštitútom bol úplne nový typ právnickej osoby - tzv. „sociedad anónima deportiva“, ktorý by sme v našom ponímaní mohli najzrozumiteľnejšie preložiť ako „športová obchodná spoločnosť“, ktorá svoju podstatu odvodzuje od všeobecného inštitútu španielskej obchodnej spoločnosti, od „sociedad anónima“.

    Parafrázujúc myšlienky preambuly uvedeného zákona môžeme vtedajší zámer zákonodarcu vysvetliť tak, že zákon č. 10/1990 mal vytvoriť nový model športového hnutia v Španielsku.

    Na jednej strane podporovať jeho základné zložky, ktorými sú drobné neprofesionálne športové kluby nezaložené za účelom podnikania a na druhej strane vytvoriť novú, vhodnejšiu právnu formu pre športové kluby rozvíjajúce svoje profesionálne športové aktivity. Hlavným cieľom vo vzťahu k druhej skupine klubov bolo zvýšiť miery presnosti, jasnosti a určitosti právnej regulácie ich činnosti a zvýšiť transparentnosť v ich účtovno - právnej dokumentácií.

    Všetky športové kluby rozvíjajúce svoje profesionálne športové aktivity sa mali transformovať zo svojej pôvodnej právnej formy na túto novú právnu formu, na „sociedad anónima deportiva“- na tzv. „športovú obchodnú spoločnosť“, na ktorú mali platiť všeobecné princípy vlastné španielskemu obchodnému právu s viacerými výnimkami prijatými vzhľadom k špecifickému svetu profesionálneho športu. Zákon zároveň príkladným spôsobom ustanovoval, že za takéto právnické osoby podliehajúce povinnosti transformácie sú považované všetky športové kluby, ktoré súťažia v najvyššej a druhej najvyššej španielskej futbalovej súťaži a najvyššej španielskej basketbalovej súťaži.

    Následné roky 1990 až 1992 priniesli nútenú transformáciu všetkých týchto klubov okrem 4 už spomínaných. Dôvodom, pre ktorý sa FC Barcelona, Real Madrid, Club Atlético Osasuna a Athletic Club Bilbao mohli zachovať svoju pôvodnú právnu formu, bolo ich vyrovnané hospodárenie v čase prijatia zákona, následný veľmi silný politický a spoločenský tlak, ktorý vyústil až v neskôr prijaté zmeny v zákone. Tie zmiernili prijatú úpravu - zákonnú povinnosť nútenej transformácie pre profesionálne športové kluby na právnu formu „sociedad anónima deportiva“.

    2.5 FC Barcelona, Real Madrid, Club Atlético Osasuna a Athletic Club Bilbao ako unikátne príklady spolkov v španielskom profesionálnom futbale

    FC Barcelona, Real Madrid, Club Atlético Osasuna a Athletic Club Bilbao takto ostávajú aj v dnešných dňoch neziskovými právnickými osobami založenými podľa španielskeho súkromného práva, v našom zjednodušenom ponímaní tzv. „španielskymi občianskymi združeniami.“

    Presná formulácia v prípade FC Barcelona je v španielčine „una asociación deportiva privada catalana“, v anglickom znení stanov v článku 1 ako „private and non-profit making sports Catalan Association of natural persons“. FC Barcelona, Real Madrid, Club Atlético Osasuna a Athletic Club Bilbao nemajú vlastníkov - najčastejšie akcionárov ako futbalové kluby pôsobiace ako obchodné spoločnosti v anglickej, ale už i v českej a slovenskej najvyššej súťaži, ale sú kultúrnym a historickým dedičstvom geografického regiónu, z ktorého pochádzajú!

    V prípade klubu s názvom Athletic Club Bilbao, ktorý je spolu s FC Barcelonou i Realom Madrid jediným klubom, ktorý nikdy nezostúpil zo španielskej najvyššej súťaže vo futbale, môžeme poukázať i na inú veľmi zaujímavú hodnotu zakotvenú počas celej histórie činnosti klubu. V drese Athletic Club Bilbao nikdy nesúťažil žiaden športovec, ktorý by nepochádzal z širšieho baskického regiónu - t.j. nenarodil sa v ňom, nemá predkov pochádzajúcich z tohto regiónu resp. aspoň v ňom nebol dlhý čas vychovávaný a nevyrástol a nedospieval v ňom.

    Z hľadiska správy klubu FC Barcelona, Real Madrid, Club Atlético Osasuna a Athletic Club Bilbao spravujú členovia klubu - tzv. „socios“, ktorých býva až niekoľko desiatok tisíc. Sócios majú ku klubu veľmi silné emocionálne puto, ktoré sa dedí často s permanentkou na domáce zápasy klubu z generáciu na generáciu. Tieto 4 kluby sú práve vďaka inštitútu „socios“ postavené na španielskom vnútroštátnom spolkovom práve, na princípoch dobrovoľného a slobodného združovacieho práva.

    Stanovy Realu Madrid, ktoré majú 75 článkov a cca 40 strán či FC Barcelona, ktoré majú 76 článkov a rozsah cez 80! strán, preto môžu byť veľmi inšpirujúcim čítaním pre každého člena českého a slovenského športového hnutia, ktorý bol po roku 1989 svedkom faktickej privatizácie jeho podstatnej spolkovej časti i vo vrcholovom futbale.

    Časté mediálne úvahy o „predaji“ FC Barcelona či Realu Madrid bohatým zahraničným investorom najmä z Blízkeho východu či USA sú totiž najmä novinárskymi kačicami bulvárnych médií a narážajú často i na veľmi konkrétne ustanovenia stanov.

    Iba pre zaujímavosť, zmena súčasnej právnej formy FC Barcelona je podľa článku 75 jej stanov prijatých na Valnom zhromaždení klubu 19.augusta 2009 je podmienená splnením dvoch podmienok. Prvou je účasť až ¾ všetkých nominovaných delegátov na Valnom zhromaždení klubu, na ktorom sa má takéto uznesenie prijať. Druhou je fakt, že za takéto uznesenie musí hlasovať ½ nie iba zúčastnených, ale až všetkých nominovaných delegátov.

    3. UNIKÁTNA VÍZIA KULTÚRY ŠPORTU: ÉRA PREZIDENTA JOANA LAPORTU (2003-2010)

    Predvolebná kampaň v španielských futbalových kluboch vlastnených ich členmi je veľmi tvrdým politickým bojom.

    Zaujímavé skutočnosti z predvolebnej kampane víťaza volieb v FC Barcelona v roku 2003 Joanna LAPORTU hovoria podľa o tom, že jeho tím viedol historicky prvú, profesionálnu volebnú kampaň na post prezidenta vo futbalovom klube vlastnenom jeho členmi v Španielsku a pravdepodobne i celej Európe. Do procesu boli zaangažovaní volební špecialisti a mediálny expert, ktorí navrhli 7-týždňovú stratégiu kampane, ktorá zahrňovala tzv. „Plán zvratu“ prezentovaný členom klubu. Táto 100-stranová powerpointová prezentácia bola robená akoby profesionálnou konzultantskou firmou zahrňovala ich plány ako krok za krokom eliminovať dlh klubu, prebudovať futbalové družstvo a vrátiť FCB jej niekdajšiu slávu.“

    Joan Laporta v roku 2003 musel najprv spolu so svojim tímom riešiť tzv. positioning FC Barcelona, ktoré neskôr zľudovelo do motta „More than a club“. Hodnotová stratégia klubu bola postavená na 4 pilieroch.

    Podstatou prvého piliera klubu mala byť spaľujúco príťažlivá hra futbalového družstva seniorov, ktorá fascinuje v roku 2009 a 2010 divákov a deklasuje na športovom poli svojich súperov. Tento pilier v sebe kombinuje ofenzívne poňatie hry v duchu fair-play.

    Obsahom druhého pilieru klubu bola unikátna spoločenská angažovanosť klubu. V tejto súvislosti môžeme popri tradičných nástrojoch ako je založenie nadácie klubu a jej činnosť vyzdvihnúť úplne iný a revolučný prvok. Po viac ako polročných rokovaniach prišlo v roku 2006 k dohode o vzájomnej spolupráci s detským fondom UNICEF, ktorý dnes pomáha najviac ohrozeným a zraniteľným deťom na celom svete. V rámci rozvojovej aj humanitárnej pomoci sa stará o prežitie a rozvoj detí, propaguje ich práva a upozorňuje na ich dodržiavanie. UNICEF síce patrí medzi organizácie OSN, má však špecifické postavenie - je jediným fondom OSN, ktorý nie je a ani nikdy nebol financovaný zo strany OSN, ani nemá pridelenú pevnú rozpočtovú položku a jeho na pomoc deťom je úplne závislá od dobrovoľných príspevkov jednotlivcov, spoločností a ďalších donorov. UNICEF je totiž financovaný z čisto dobrovoľných príspevkov. Práve tento krok- uzavretie dohody o vzájomnej spolupráci medzi FC Barcelona a detským fondom UNICEF hodnotil Joan Laporta počas svojej prezentácie v roku 2010 ako svoj vôbec najlepší krok počas celého svojho funkčného obdobia ako prezident klubu!

    FC Barcelona po prvý krát v svojej storočnej histórií takto dovolila, aby sa na jej dresoch na hrudi hráčov objavila reklama práve UNICEF, ktorý zároveň za tento priestor neplatil, ale práve naopak dostával od klubu finančné plnenie vo výške 1,5 milióna EURO. Krok v tom čase veľmi zadlženého klubu bol veľmi pozitívne hodnotený práve pre túto skutočnosť, pretože klub zároveň odmietol inú ponuku od nemenovanej obchodnej spoločnosti, ktorá mu za tento identický priestor ponúkala 20 miliónov EURO ročne. Následná spolupráca FC Barcelona s UNICEF znamenala vznik 15 centier XICS (Medzinárodná sieť centier solidarity) v 12 krajinách po celom svete. Od roku 2007 prichádza k spolupráci FC Barcelona s UNESCO, od roku 2008 s UNHCR, každá hráčska zmluva v FC Barcelona obsahuje tzv. antirasistickú klauzulu zaväzujúcu hráčov klubu atď.

    Laportov tím dokázal túto spoluprácu s UNICEF zároveň v krehkej harmónií skombinovať s víziou „Cirque du Soleil“- zmenou marketingovej orientácie klubu z iba španielskeho trhu na trh celosvetový v zmysle idei „Catalan and opened to the world“. Medzi pozitíva jeho prezidentovania patrila zvýšenie výnosov klubu s využitím marketingového potenciálu klubu na nových trhoch po celom svete, najmä v Ázii a USA. Globalizácia zo sebou priniesla nutnosť vytvorenia silných marketingových organizácii i v športe. FC Barcelona tento trend zachytila, keď dokázala zvýšiť výnosy klubu v období 2003 až 2010 z 170 na 455,5 miliónov EURO. Zároveň dokázala v praxi byť úspešná i na športovom poli. Mať schopnosť „iba dobre predávať dresy“ dnes na úspech v profesionálnom futbale nestačí. Táto schopnosť spolu s športovou stránkou tohto priemyslu tvoria spojené nádoby a športový úspech si vyžaduje harmóniu oboch, keďže hodnoty našťastie ešte stále i v profesionálnom futbale sú tvorené najmä úspechom v procese športového súťaženia.

    Obsahom tretieho resp. štvrtého pilieru klubovej filozofie je už spomínaný multi- športový charakter klubu a tzv. spojenie veľkých svetových hviezd a mladých hráčov vychovaných v akadémií FC Barcelona s názvom La Masia ako je napr. argentínsky klenot klubu pôsobiaci v nej od 12 rokov Lionel Messi, ktorý získal titul FIFA WORLD PLAYER OF THE YEAR 2009.

    ZÁVER: ČO ZNAMENÁ BYŤ SKUTOČNE ÚSPEŠNÝ V PROFESIONÁLNOM ŠPORTE (FUTBALE) V 3.TISÍCROČÍ?!

    Inšpiratívne pri hĺbaní nad otázkou uvedenou v nadpise sú i myšlienky prezidenta UEFA Michela Platiniho označovaného za tzv. futbalového romantika, ktorý v prejave pre poslancami Európskeho parlamentu 18. Februára 2009 povedal: „My kategoricky odmietame byť spútaní zvieracou kazajkou alebo zviazaní dogmatickými modelmi, ktoré sú založené na falošnom stotožnení sa s myšlienkou, že profesionálny šport = rýdza ekonomická aktivita. ...Nemusíme sa klamať, dokonca i najväčšie kluby ako Manchester United alebo Real Madrid sú v porovnaní s Microsoftom resp. Exxonom finančnými trpaslíkmi. Obrat veľkej väčšiny európskych klubov najvyšších súťaží je menší ako je obrat najväčšieho supermarketu v mieste ich sídla.“

    Čo znamená pre dvoch najväčších konkurentov FC Barcelona a Real Madrid byť skutočne úspešný v 3.tisícročí?!

    Real Madrid je od roku 2003 stále tzv. najbohatším futbalovým klubom na svete na základe prestížnych štúdií v rámci tzv. Deloitte Football Money League, ktoré hodnotia veľmi zjednodušene výnosy klubu. Od posledného víťazstva v UEFA Champions League v sezóne 2001/2002 však už prešlo veľmi veľa sezón, pričom v posledných 7 ročníkoch nikdy neprešiel klub cez brány osemfinále súťaže ani raz!

    FC Barcelona v kalendárnom roku 2009 po športovej stránke síce vyhrala všetko, čo mohla, no zároveň v lete roku 2010 po nových voľbách a zmene vedenia klubu boli zverejnené kontroverzné správy o údajne veľmi nepriaznivej finančnej situácií klubu. Interpretácia ekonomických údajov v svete kreatívnej ekonomiky je najmä hrou čísel, no neodškriepiteľnými dvoma faktami však môžeme povedať i nasledovné.

    Za prvé, po zmene vedenia klubu v lete 2010 prišlo po schválení tzv. členmi klubu s právom hlasovať na Valnom zhromaždení členov klubu (špan.-„junta general de socios compromisarios“) zjednodušene povedané k podaniu civilnej žaloby proti odchádzajúcim členom vedenia FC Barcelona na čele s Joanom Laportom pre straty dosiahnuté počas trvania ich mandátu v súlade s článkom 27.5 Stanov klubu a katalánskym súkromným právom (článkom 322 -17.2 Zákona 4/2008 z 24. apríla 2008 - ide o tzv. 3. knihu Katalánskeho občianskeho zákonníka zaoberajúcu sa právnickými osobami - tzv. DOGC).

    Za druhé, nové vedenie FC Barcelona podpísalo v decembri 2010 lukratívnu sponzorskú zmluvu s neziskovou organizáciou Qatar Foundation for Education, Science and Community Development, ktorej hlavnou náplňou práce je podpora vzdelávania, vedy a výskumu v krajinách blízkeho východu. Táto sa stáva novým globálnym partnerom klubu, od sezóny 2011/2012 by jej reklama mala byť na dresoch FC Barcelona. Zmluva o spolupráci bola uzatvorená na obdobie viac ako 5,5 roka a má priniesť do rozpočtu klubu cca 166 miliónov EURO!

    Je teda šport na príklade vrcholového futbalu a jeho top klubu akým je FC Barcelona v súčasnosti skôr hra alebo biznis, skôr súčasť kultúry alebo produkt?! Čo znamená byť skutočne úspešný v súčasnom vrcholovom športe? A ako ho pomocou i práva regulovať na jeho vlastný prospech a zároveň prospech celej spoločnosti?

    Profesionálny futbalový sektor rastie v treťom tisícročí podľa slov Joana LAPORTU z prednášky v priemere každoročne o 15 až 20%.

    Profesionálny futbalový sektor by však zároveň nikdy nemal zabúdať, kde sa zrodil. Šport i u nás totiž bol, je a vždy bude predovšetkým a temer bezvýhradne súčasťou tretieho sektora. 

    Komentáre
    Buďte prvý/á, kto napíše svoj komentár…
    Komentáre sú dočasne prístupné len pre registrovaných používateľov. V prípade, ak máte záujem pridať komentár k článku, prihláste sa (zeregistrujte sa).
    Prihlásenie
    Pre pridanie komentáru sa musíte prihlásiť…
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený

    Online prenos

    Udalosti a podujatia

    • Žiadne udalosti
    MailPošlite svoj príspevok

    Zaslanie odborného príspevku na zverejnenie na portáli UčPS

    Podmienky zverejnenia