Vyjadrenie UčPS k žiadosti o opravu
K príspevku "Kto môže byť prijímateľom príspevku na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 Zákona o športe" bola zaslaná žiadosť o opravu zverejnených informácií, na ktorú bolo vypracované nasledujúce vyjadrenie.
Časť textu vyjadrenia bola doplnená priamo do uvedeného príspevku. Vyjadrenie v anonymizovanej forme je publikované za účelom otvorenia diskusie o filozofii športu zdravotne znevýhodnených športovcov a jeho financovania na Slovensku.
VZOREC na výpočet príspevku uznanému športu ... alebo nech odborná diskusia o vzorci obohatí celú športovú verejnosť
Prinášame Vám odbornú diskusiu, ktorá vznikla spontánne v rámci emailovej komunikácie skupiny športových funkcionárov a právnikov s expertmi na “vzorec”, v ktorej sú vysvetlenia a odpovede na viaceré otázky, ktoré potrebuje poznať celé slovenské športové hnutie.
Zmyslom odbornej diskusie je, aby športoví funkcionári neskĺzavali ku spochybňovaniu vzorca bez znalosti dôležitých faktov a súvislostí.
Nárokovateľný príspevok zo štátneho rozpočtu národným športovým zväzom v uznaných športoch vypočítaný a distribuovaný podľa “vzorca”, a nie podľa úsudku politikov alebo úradníkov, je dôležitým pilierom reformy športu na Slovensku. Vďaka tomu sa funkcionári národných športových zväzov môžu cítiť i správať autonómnejšie a nemusia hľadať cestu k politikom a úradníkom, ktorí rozhodujú o športe, aby im pridelili čo najvyššiu čiastku na ich šport.
Zákon o športe priniesol automatické rozdeľovanie 92,5 % prostriedkov z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len “ministerstvo školstva”) určených na šport v programe 026 (národný program rozvoja športu) zo základu po odpočítaní účelovo určených prostriedkov na národný športový projekt vlády podľa § 75 ods. 1 zákona o športe, ktorým je výstavba, modernizácia a rekonštrukcia športovej infraštruktúry národného významu, podpora národného projektu športu pre všetkých so zameraním na mládež a organizovanie významnej súťaže podľa § 55 ods. 1 písm. b) zákona o športe. Prostredníctvom vzorca sa rozdeľuje z tohto základu národným športovým zväzom 50% (z programu 026); pred vylúčením futbalu (17%) a hokeja (13%) sa cez vzorec zväzom delilo až 80% prostriedkov určených na šport (program 026) zo základu po odpočítaní národných športových projektov.
Po predchádzajúcej širokej diskusii, ktorá poukazovala na niektoré nesprávne parametre a výsledky výpočtu, môžu niektorí jej účastníci (aj keď neoprávnene) nadobudnúť dojem, že vypočítavať výšku príspevku uznanému športu na základe súčasného vzorca nie je správne, že vzorec a nastavenie jeho parametrov má chyby.
Kto môže byť prijímateľom príspevku na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 Zákona o športe
Odborníci pôsobiaci na platforme UčPS narazili na otázku, pri zodpovedaní ktorej zistili zrejme ďalšiu podstatnú nezákonnosť v postupe sekcie športu ministerstva školstva pri poskytovaní štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe formou príspevku športovcom v zozname športovcov top tímu.
Cieľom tohto príspevku je aktivovať kontrolné mechanizmy štátu, ktoré dôsledne overia či pochybnosti o zákonnosti postupu ministerstva školstva uvedené v tomto príspevku sú opodstatnené alebo ministerstvo školstva poskytne športovej odbornej verejnosti i bežným občanom dostatočné vysvetlenia, ktoré obstoja v konfrontácii s platnou dikciou zákona o športe - konkrétne so zákonnou úpravou pravidiel pre poskytovanie štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe.
Verejná diskusia k návrhu nariadenia vlády o jednotných pravidlách riadenia rezortných športových stredísk i k projektu optimalizácie ich činnosti je veľmi potrebná
Verejná diskusia k nariadeniu vlády k jednotným pravidlám pre rezortné športové strediská, ako aj k projektu ich optimalizácie je veľmi potrebná.
Ak máme získať všetky relevantné názory, mali by sme do nej zapojiť aj tých, ktorých sa najviac týka - športovcov a členov realizačných tímov, ktorí pôsobia v strediskách. Veľká časť z nich v tomto období plne sústreďuje svoju pozornosť na prípravu športovcov a výprav na zimné olympijské hry.
Preto nepovažujeme predloženie návrhu nariadenia do medzirezortného pripomienkového konania za citlivo načasované, zo strany ministerstva školstva sa tak nestalo prvý raz.
Prinášame Vám viaceré vecné pripomienky, ktoré boli uplatnené voči materiálom predloženým do MPK.
Úplné znenie zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2016 Z.z. a zákona č. 335/2017 Z.z. s dôvodovou správou
Učená právnická spoločnosť Vám prináša úplné znenie zákona o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, do ktorého bola redakčne zapracovaná novela zákona o športe schválená v Národnej rade Slovenskej republiky dňa 30.11.2017.
Prezident Slovenskej republiky zákon podpísal 19. decembra 2017. Následne bola novela zákona o športe publikovaná v Zbierke zákonov SR a na SLOV-Lexe pod číslom 335/2017 Z.z.
Novela zákona o športe nadobudla účinnosť od 30. decembra 2017.
Národná rada SR dnes (30.11.2017) schválila novelu zákona o športe
Prinášame Vám základné informácie o schválení návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tibora JANČULU, Dušana TITTELA, Ľubomíra PETRÁKA a Dušana GALISA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2016 Z. z. (tlač 718) a jej obsahu.
Návrh novely zákona o športe bol dnes schválený v treťom čítaní ako celok (spolu s dvomi pozmeňovacími návrhmi) ústavnou väčšinou, keď ZA návrh novely hlasovalo až 120 poslancov (20 sa zdržalo hlasovania, nik nebol proti).
Hlavné výzvy, ktorým čelí šport v 21. storočí
Ministri zodpovední za šport rokovali dňa 21.11.2017 v Bruseli o hlavných výzvach, ktorým čelí šport v 21. storočí.
Zamysleli sa nad možnosťami zlepšenia spolupráce medzi národnými vládami a so športovými organizáciami s cieľom účinnejšie reagovať na otázky, akými sú integrita, riadenie a prínos športu pre spoločnosť.
Hosťom bol predseda Medzinárodného olympijského výboru (MOV) Thomas Bach, ktorý sa na rokovaniach Rady v tomto zložení zúčastnil po prvýkrát.
Zhrnutie faktov k (ne)dodržaniu zákonného minima financií pre šport
FAQ - vzorec
Na tejto stránke Vám budeme prinášať otázky a odporúčané odpovede, s ktorými sa v rámci emailovej alebo aj osobnej komunikácie na pracovných i neformálnych stretnutiach a seminároch stretávajú členovia UčPS a spolupracovníci, ktorí sa podieľali na príprave zákona o športe, v rámci bližšieho vysvetľovania obsahu zákona a podstaty jednotlivých ustanovení v praktických situáciách.
Táto podstránka je venovaná otázkam vyplývajúcim z nového zákona o športe týkajúcich sa vzorca na výpočet výšky príspevku uznanému športu.
Tlačová správa z konferencie "ŠPORTa PRÁVO 2017"
Prinášame Vám tlačovú spravu, v ktorej sa k podujatiu v krátkosti vraciame, aby sa do pozornosti dostali niektoré z bodov, ktoré odzneli na konferencii, či už v rámci príspevkov alebo aj v rámci neformálnych diskusných stolov.
Na tomto linku sa nachádza záznam priameho prenosu z konferencie a postupne dopĺňame každý jednotlivý príspevok spolu s linkom na prezentáciu lektora individualne, aby bolo možné sa rýchlejšie dostať k požadovanému materiálu: https://www.youtube.com/
Výsledok právno-ekonomickej analýzy UčPS: Národné športové zväzy, ich kluby a športovci zrejme dostali v roku 2017 cez vzorec o cca 3,93 mil. eur menej ako im štát v zákone o športe garantoval. Ako bude ministerstvo školstva postupovať v roku 2018?
Podľa záverov právno-ekonomickej analýzy UčPS sa javí, že ministerstvo školstva pri rozvrhu prostriedkov na šport v roku 2017 vážne pochybilo, keď nerozdelilo podľa vzorca zákonom garantované minimum prostriedkov určené pre národné športové zväzy a ich kluby, ktoré tak zrejme prišli o významnú časť garantovaných prostriedkov v celkovej výške 3,93 milióna eur.
Bude sa situácia z roku 2017 opakovať aj v roku 2018 ?
Alebo sa bude na Slovensku dôsledne dodržiavať zákon o športe ?
Ak ministerstvo školstva bude tvrdiť, že zákon o športe bol dodržaný, nech transparentne vysvetlí športovej obci svoj výklad zákona a spôsob rozvrhnutia prostriedkov určených na šport na rok 2017 i 2018.
Z návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2018 sa javí, že nesprávnosť z roku 2017 sa dostala aj do návrhu rozvrhu prostriedkov na šport na rok 2018 a zväzy by tak mohli prísť o ďalšie významné zákonom garantované prostriedky.
Návrhy, podnety a závery VI. ročníka konferencie “ŠPORT a PRÁVO 2017”
Prinášame Vám návrhy, podnety a závery, zhrnuté v rámci VI. ročníka konferencie ŠPORT a PRÁVO 2017, ktorá sa konala v konferenčných priestoroch hotela Aquacity v Poprade v dňoch 12. - 13. októbra 2017.
Zásadná téza, ktorá opakovane rezonovala počas VI. ročníka konferencie “Šport a právo 2017”: