Prekladač / Translator
  • enfrplitdehurusk
    Nástroj na preklad stránky do iného jazyka pomocou aplikácie Google Translator
    

Často kladené otázky (FAQ) - občianske združenie NEPREČÍTANÉ 

     
    Článok bol nastavený ako .
    11.11.2016 pracovná skupina UčPS (Spracoval: Ing. Simoneta Sepešiová )
    PencilPridaj
    Pre využívanie tejto funkcie musíte byť prihlásený.
    PencilPošli PencilTlač

    UPOZORNENIE k používaniu odpovedí a právnych vzorov vytvorených UčPS a jej spolupracovníkmi:

    Učená právnická spoločnosť – občianske združenie (ďalej len „UčPS”) prostredníctvom svojho webového sídla www.ucps.sk, predovšetkým v sekcii (i) „Implementácia Zákona o športe” a v časti (ii) „FaQ“ (otázky a odpovede) poskytuje verejné prístupnú internetovú platformu, kde členovia pracovnej skupiny, ktorá vytvorila návrh a napomáha implementácii zákona č. 440/2015 Z.z. o športe (ďalej aj „zákon o športe“) do praxe ale aj ďalší odborníci, prezentujú svoje osobné, alebo kolektívne odborné a vedecké názory predovšetkým k otázkam a problémom získaným na pracovných stretnutiach so zástupcami športových zväzov a ich členov alebo zaslaným širokou športovou verejnosťou. Cieľom je spoločné hľadanie, formulovanie a zdieľanie odpovedí a právnych riešení všeobecnej povahy.

    Prezentované stanoviská sú odborným názorom členov pracovnej skupiny a nemusia byť vo vecnom, obsahovom, teoretickom alebo právnom súlade so stanoviskami a názormi poskytnutými inými osobami. 

    UčPS ako združenie združujúce právnikov viacerých právnických povolaní spolupracujúce s externými odborníkmi v oblasti športu a práva, neposkytuje komerčné právne služby, ale vytvára priestor pre zhromaždenie, zdieľanie, diskutovanie a rozvíjanie rozmanitých odborných a vedeckých právnych názorov a stanovísk.

    Členovia pracovnej skupiny neumožňujú používať nimi zverejnené stanoviská na komerčné účely alebo namiesto komerčných právnych služieb. Ide výlučne o nezávislé odborné a vedecké názory, ktorýchcieľom je podporiť znalostný manažment slovenskej spoločnosti nielen v oblasti športu.

    Vzory právnych dokumentov zverejnené v sekcii „Implementácia zákona o športe“ - vzory dokumentov sú vytvorené ako formuláre preto v zverejnenej podobe nespĺňajú minimálne náležitosti Zákona o športe. Zmluvy, stanovy či iné vzory právnych dokumentov je potrebné podrobne dopracovať v závislosti od potrieb konkrétnych zmluvných strán, resp. členov športových organizácií, a splniť tak všetky podstatné náležitosti jednotlivých právnych dokumentov vyžadované zákonom o športe.

    1. Čo je potrebné urobiť, ak sa v športovom klube, ktorý má právnu formu občianskeho združenia stratia stanovy alebo keď ten, kto ich má u seba, ich odmieta dať k dispozícii ostatným členom združenia alebo osobám pôsobiacim v klube.

    Je potrebné, aby ľudia pôsobiaci v klube, napríklad v orgánoch klubu, poslali elektronicky žiadosť na Ministerstvo vnútra SR o zaslanie kópie stanov športového klubu z dôvodu, že je ohrozené riadne fungovanie klubu, alebo je potrebné v klube a/alebo jeho orgánoch vykonať zmeny a ak majú byť urobené bez právnych pochybení, je potrebné ich urobiť v súlade so stanovami športového klubu, ktoré však nemajú k dispozícii.

    Tu je e-mailová adresa, kde je potrebné poslať žiadosť o zaslanie kópie stanov (stačí aj elektronicky): ovvs.svs@minv.sk

    Ak by Ministerstvo vnútra SR zmenilo svoju doterajšiu prax a odmietlo by stanovy zaslať elektronicky, pričom napr. štatutárny orgán by odmietol stanovy vydať/ukázať ostatným členom združenia, tak sa takáto situácia dá riešiť aj súdnou cestou voči štatutárnemu orgánu združenia.

    2. Pri zmene stanov občianskeho združenia nám z MV SR prišla požiadavka, že musíme upraviť znenie stanov v časti, kde máme napísané, že účinnosť nadobúdajú dňom schválenia príslušným orgánom združenia a MV SR zastáva názor, že až dňom vzatia zmeny stanov na vedomie ministerstvom vnútra SR.

    "Dôvody, prečo rozhodnutie o zmene stanov občianskeho združenia je účinné dňom rozhodnutia príslušného orgánu združenia a nie až dňom vzatia zmeny stanov na vedomie ministerstvom vnútra SR:
    - Podľa čl. 2, ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky : "Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon."
    - Podľa čl. 2, ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky : “Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá.”
    - Podľa čl. 29, ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky : “Právo slobodne sa združovať sa zaručuje. Každý má právo spolu s inými sa združovať v spolkoch, spoločnostiach alebo iných združeniach.”
    - Podľa čl. 29, ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky : “Výkon práv podľa odsekov 1 a 2 možno obmedziť len v prípadoch ustanovených zákonom, ak je to v demokratickej spoločnosti nevyhnutné pre bezpečnosť štátu, na ochranu verejného poriadku, predchádzanie trestným činom alebo na ochranu práv a slobôd iných.”
    Garancia práva slobodne sa združovať je deklarovaná takisto i v čl. 20, ods. 1 ústavného zákona č. 23/1991 Zb., ktorým sa uvádza Listina základných práv a slobôd a čl. 11. ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a jeho prípadné obmedzenia sú uvedené v čl. 20, ods. 3 resp. čl. 11, ods. 2 týchto dokumentov.
    - Podľa čl. 152, ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky : Výklad a uplatňovanie ústavných zákonov, zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov musí byť v súlade s touto ústavou.
    Nález ÚS 17/96 z 24.2.1998 : “Žiaden orgán, ani ústavný súd, nemá právomoc zistený rozpor preklenúť výkladom. V právnom štáte štátne orgány striktne dodržajú a rešpektujú ústavu, zákony, všeobecne záväzné právne predpisy a rozhodnutia ústavného súdu.”
    Podľa názoru vedeckej a odbornej spisby je zmena stanov združenia viacstranný súkromnoprávny úkon, po ktorom nasleduje iba evidencia tejto zmeny na MV SR ako individuálny správny akt verejnej povahy, ktorý je podzákonný, jednostranný a konkrétny (čo do subjektu a predmetu). Rozhodnutie o zmene stanov občianskeho združenia je vždy súkromnoprávnym aktom združenia, ktoré je účinné dňom rozhodnutia príslušného orgánu združenia a povinnosť oznámenia o zmene stanov MV SR ako registrovému orgánu do 15 dní od schválenia zmeny stanov má len deklaratórny účinok, t. j. MV SR len zaeviduje oznámenie zmeny stanov a overí, čí združenie spĺňa i po tejto zmene stanov príslušné ustanovenia zákona. Evidencia zmeny sa nepovažuje za konštitutívny akt v tom zmysle, že by záviselo na úvahe správneho orgánu, či zmenu stanov povolí a až týmto momentom môže nastať jej účinnosť. (pozri viac napr. GAJDOŠOVÁ, M.: Právo slobodne sa združovať. Dizertačná práca. Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, Trnava, 2010, s.136 a nasl. Resp. TELEC, I.: Spolkové právo. C.H.Beck, 1998, Praha, str. 135-136)."

    3. Ako sa zmenili povinnosti občianskeho združenia, ktoré chce byť prijímateľom verejných prostriedkov, čo sa týka povinných náležitostí jeho stanov?

    Pre športové organizácie, ktoré chcú byť prijímateľom verejných prostriedkov, t.j. vrátane občianskych združení, je podstatný obsah § 66 ods. 3 písm. b), ktorý odkazuje na povinnosť súladu činnosti športovej organizácie s § 21 a 22 Zákona o športe.

    Z uvedeného vyplýva, že sa výslovne nevyžaduje, aby športové organizácie menili svoje stanovy ale dôležité je, aby bola v súlade so zákonom nasledovná "činnosť":

    1. uskutočňovanie zasadnutí najvyššieho orgánu (§ 21 ods. 1)
    2. náležitosti zápisnice zo zasadnutia najvyššieho orgánu, najvyššieho výkonného orgánu a kontrolného orgánu športovej organizácie (§ 21 ods. 2) 
    3. distribuovanie zápisnice zo zasadnutia orgánu všetkým osobám oprávneným zúčastniť sa zasadnutia príslušného orgánu najneskôr do 25 dní odo dňa zasadnutia (§ 21 ods. 3).
    4. schvaľovanie dôležitých rozhodnutí týkajúcich sa statusu a majetku športovej organizácie kvalifikovanou väčšinou, ktorej hodnotu si športová organizácia definuje v stanovách (§ 22 ods. 2)
    5. o neprijatí za člena športovej organizácie alebo o vylúčení člena zo športovej organizácie rozhoduje najvyšší orgán; o vylúčení člena môže rozhodnúť aj disciplinárny orgán na základe závažného disciplinárneho previnenia. (§ 21 ods. 2)

    Zmenu stanov nepriamo indikuje bod 4 a 5, body 1 až 3 sa dajú dodržať aj bez zmeny stanov, resp. v stanovách stačí doplniť vetu v tom zmysle, že zasadnutia najvyššieho orgánu sa uskutočňujú v súlade s § 21 ods. 1 a zápisnica orgánov športovej organizácie sa vyhotovuje a distribuuje v súlade s § 21 ods. 2 a 3.

    Na definovanie kvalifikovanej väčšiny zrejme bude treba upraviť stanovy. Kvalifikovaná väčšina môže byť v stanovách určená napr. hodnotou 60% alebo 70% členov alebo aj nadpolovičnou väčšinou všetkých členov (t.j. nie iba väčšina prítomných členov).

    Rovnako hodnotu podľa § 22 ods. 1 písm. c) zákona o športe bude potrebné určiť v stanovách občianskeho združenia.

    Zmeny nájdete na tejto stránke redakčne spracovanej UčPS tímom:
    http://www.ucps.sk/uplne_znenie_zakona_440_2015_Z_z_o_sporte_s_novelou

    Pozrite si najmä:
    § 66 ods. 3 (Spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov),
    § 21 (Zasadnutia orgánov národného športového zväzu)
    § 22 (Rozhodnutia orgánov národného športového zväzu)

     

    Komentáre
    Buďte prvý/á, kto napíše svoj komentár…
    Komentáre sú dočasne prístupné len pre registrovaných používateľov. V prípade, ak máte záujem pridať komentár k článku, prihláste sa (zeregistrujte sa).
    Prihlásenie
    Pre pridanie komentáru sa musíte prihlásiť…
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený
    • Pre využívanie týchto funkcií musíte byť prihlásený

    Online prenos

    Udalosti a podujatia

    • Žiadne udalosti
    MailPošlite svoj príspevok

    Zaslanie odborného príspevku na zverejnenie na portáli UčPS

    Podmienky zverejnenia